رتبه بندی طرح های اختلاط بتن پودری واکنشی با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره با تاکید بر سه روش SAW، TOPSIS و VIKOR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بتن پودری واکنشی (واکنش پذیر) نوع خاصی از بتن است که استحکام و دوام آن با از بین بردن مصالح درشت دانه و استفاده از مواد افزودنی، بهبود یافته است و به دلیل تنوع در مصالح و روش ساخت آن، نسبت اجزای تشکیل دهنده یا به عبارتی طرح های اختلاط متفاوتی برای تولید این نوع بتن ارایه شده است و تصمیم گیری در مورد انتخاب مناسبت ترین طرح اختلاط بتن پودری واکنشی مشکل خواهد بود. در این تحقیق سعی بر آن است که از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره به منظور ، رتبه بندی و انتخاب مناسب ترین طرح های اختلاط بتن پودری واکنشی استفاده شود.شاخص های موثر در طرح اختلاط بتن، شامل: سیمان، آب، پودر سیلیس، ماسه سیلیسی، پودر میکروسیلیس، فوق روان کننده، مقاومت فشاری، درصد جذب آب و وزن واحد حجم است که با استفاده از پیشینه پژوهش تعیین و مورد ارزیابی قرار می گیرند. ابتدا وزن شاخص ها با روش آنتروپی شانون مشخص، و ماتریس تصمیم تشکیل شد، سپس طرح های اختلاط بتن پودری واکنشی با سه تکنیک ساو، تاپسیس و ویکور بصورت مجزا رتبه بندی شدند. نتایج تحقیق نشان می دهد به کارگیری تکنیک های گوناگون تصمیم گیری، منجر به رتبه بندی متفاوتی برای گزینه ها می شود. بنابر این جهت حصول رتبه بندی نهایی، روش کپلند به عنوان بهترین روش پیشنهاد شده است و استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره برای رتبه بندی طرح های اختلاط بتن پودری واکنشی، روشی مناسب و قابل قبول است. رتبه بندی نهایی کپلند با تکنیک های ساو، تاپسیس و ویکور مقایسه و معلوم گردید که نتایج رتبه بندی روش های ساو، تاپسیس و ویکور به ترتیب 100، 85 و 70 درصد با روش کپلند مطابقت دارد. همچنین روش ساو به دلیل مطابقت 100 درصدی با روش کپلند، مناسب ترین روش برای رتبه بندی طرح های اختلاط بتن واکنشی شناخته شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
418 تا 439
لینک کوتاه:
magiran.com/p2416037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!