برآورد محتوی رنگدانه های برگ گندم زمستانه (.Triticum aestivum L) با استفاده از تصاویر ماهواره لندست 8

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

محتوای کلروفیل برگ ها در گیاهان معرف چگونگی سلامتی، وضعیت فیزیولوژیکی، فعالیت فتوسنتزی و میزان نیتروژن آن هاست. نظارت بر محتوای رنگ دانه های گیاهان زراعی به شناسایی وضعیت تغذیه گیاه و تنش های محیطی قبل از آسیب جدی به محصول و عملکرد کمک می کند. این تحقیق به منظور تخمین محتوای رنگ دانه های برگ گندم (Triticum aestivum L.) به عنوان یکی از مهم ترین محصولات زراعی به کمک داده های ماهواره لندست 8 و مدل های آماری در شهرستان شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری در سال 1396 انجام شد.

مواد و روش ها

برای این منظور هشت مزرعه زیر کشت گندم زمستانه با مساحت بین 10 تا 60 هکتار در سراسر شهرستان شهرکرد، در نظر گرفته شد. سپس موقعیت 120 واحد نمونه برداری به صورت تصادفی در مزارع مورد مطالعه توسط GPS تعیین گردید. واحدهای نمونه برداری به صورت مربع های 30 × 30 متری مطابق با پیکسل های ماهواره لندست بود. در هر واحد 5 پلات (5/0 × 5/0 متر) در چهار گوشه و مرکز مربع در نظر گرفته شد. جمع آوری نمونه ها هم زمان با عبور ماهواره انجام شد. نمونه ها به آزمایشگاه منتقل و محتوای کلروفیل و کارتنویید اندازه گیری شد. داده های تصاویر ماهواره لندست 8 مربوط به زمان نمونه برداری پردازش و شاخص های گیاهی محاسبه شد. برای به دست آوردن مدل های برآورد محتوای کلروفیل و کاروتنویید برگ گندم از روش-های رگرسیون های خطی ساده و چندگانه گام به گام استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که در بین شاخص های انتخاب شده، شاخص PSRI برای برآورد محتوای کلروفیل a (408/0 = R2و µg.cm-2 38/8 = RMSE)، کلروفیل b (400/0 = R2و µg.cm-2 69/3 = RMSE) و کلروفیل کل برگ (500/0 = R2و µg.cm-2 82/10 = RMSE)، شاخص CRI (480/0 = R2و µg.cm-2 92/2 = RMSE) برای برآورد محتوای کاروتنویید برگ و شاخص SIPI (603/0 = R2و µg.cm-2 17/0 = RMSE) برای برآورد نسبت کاروتنویید به کلروفیل a در رگرسیون خطی ساده، دقت بهتری داشتند. مدل های مبتنی بر رگرسیون خطی چندگانه گام به گام محتوای کلروفیل a را با 557/0 = R2 و µg.cm-2 73/7 = RMSE، کلروفیل b را با 471/0 = R2 و µg.cm-2 69/3 = RMSE، کلروفیل کل را با 611/0 = R2 و µg.cm-2 10/10 = RMSE، کاروتنویید را با 500/0 = R2و µg.cm-2 01/2 = RMSE و نسبت کاروتنویید به کلروفیل a را با 756/0 = R2 و µg.cm-2 12/0 = RMSE برآورد کرد. شاخص های PSRI و CVI برای برآورد محتوای کلروفیل a و کل، شاخص PSRI برای برآورد محتوای کلروفیل b، شاخص های CRI و TCI/OSAVI برای برآورد محتوای کاروتنویید و شاخص های SIPI، GNDVI، EVI، CIgreen، TCARI و OSAVI برای برآورد نسبت کاروتنویید به کلروفیل a برگ گندم موثرترین شاخص ها در مدل رگرسیون خطی چندگانه گام به گام بودند. در مطالعه ما برآورد محتوای کلروفیل a، کل، کاروتنویید و نسبت کاروتنویید به کلروفیل a برگ بر اساس رگرسیون خطی چندگانه گام به گام نسبت به مدل رگرسیون خطی ساده نتایج بهتری را نشان دادند. برآورد محتوای کلروفیل b در هر دو روش یکسان بود.

نتیجه گیری

استفاده از شاخص های گیاهی حاصل از داده های لندست 8 امکان برآورد محتوای رنگ دانه های برگ گندم را در منطقه مورد مطالعه با نتایج نسبتا خوبی فراهم می کند. چنین اطلاعاتی برای کشاورزان به منظور پایش اولیه ضعیت کیفیت و کمیت تولید اهمیت داشته و منجر به یک برنامه ریزی کاربردی و کارآمد در روند کوددهی می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!