اخلاق پزشکی در حوادث، سوانح، فوریت های جراحی و بلایا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حوادث و بلایای طبیعی و بحران های ساخته بشر در دنیا در حال افزایش هستند. اولین و مهمترین موضوع در حوادث و شرایط بحرانی، خسارات انسانی و تاثیرات آنها بر سلامت انسان های حادثه دیده است. وظایف حرفه ای در فوریت ها و بلایا، ایجاب می نماید، عموم پرسنل بخش سلامت، با استفاده از توانمندی های حرفه ای و مهارتی، در اولین فرصت ممکن وارد عمل شوند، و با برگیری از بهترین مهارت و تجربه خود برای کنترل فوریت یا بحران تلاش نمایند. رعایت عدالت، احقاق حقوق سلامت و حفظ کرامت انسان ها در همه شرایط و به ویژه در فوریت ها و بلایا، باید مورد توجه و احترام قرار گیرد.

مواد و روش ها

این مطالعه توسط کمیته اخلاق جامعه جراحان ایران و بنا به تشخیص ضرورت و اولویت انجام شد. از روش های بحث متمرکز گروهی، مصاحبه تاریخ شفاهی، مطالعه کتابخانه ای در منابع داخلی و بین المللی استفاده شد. یافته ها: خدمات همه جانبه آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی در حوادث، سوانح، فوریت های جراحی و بلایا، باید مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی - اسلامی، توسط جامعه سلامت ارایه شود. ابعاد اخلاق پزشکی مبتنی بر این اصول، در شرایط بحرانی شامل موارد مهمی از این قبیل است: حفظ کرامت انسان ها در همه شرایط؛ تصمیم گیری های و اقدامات فوری و بهنگام؛ پیشگیری از نقض موازین اخلاقی؛ پیش بینی و پاسخگویی اخلاق محور به بحران ها و مسایل عارضی؛ پایبندی به رفتار علمی و حرفه ای در اولویت بندی و انتخاب بیماران برای دریافت مراقبت ها و خدمات فوری و بعدی؛ رعایت حقوق و حمایت از گروه های آسیب پذیر؛ استفاده معتبر و بهنگام از مشاوره؛ پایبندی به کار تیمی؛ مدیریت تعارض منافع در همه شرایط و برای عموم؛ رازداری و حفظ اسرار و محافظت از اطلاعات؛ و عمل به قواعد عمومی و اختصاصی اخلاق پزشکی در شرایط فوریت ها، سوانح، بلایا و جنگ، طبق آموزه های مندرج در این مطالعه.

نتیجه گیری

رعایت عموم بایسته ها و اجتناب از عموم نبایدهای اخلاق پزشکی حرفه ای، مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی و اسلامی در در حوادث، سوانح، فوریت های جراحی و بلایا برای عموم کنشگران حرفه ای ضروری است. پزشکان و جراحان باید علاوه بر آموختن علم و کسب تجربه و مهارت، اصول انسانی و اخلاقی را در کار رعایت کرده و با خضوع و فروتنی رفتار کنند. ارزش ها و موازین اخلاق پزشکی در همه شرایط ضروری و مراعات آنها الزامی است. در فوریت ها و بلایا و شرایط غیر متعارف مانند جنگ، بدلیل شرایط خطیر، احتمال نقض اصول اخلاقی و ضوابط حرفه ای بیشتر است و به همین دلیل مراقبت برای رعایت آنها باید مضاعف باشد و تعالیم ضروری در برنامه های آموزشی با دقت و درایت کافی تامین گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!