فهرست مطالب

جراحی ایران - سال بیست و نهم شماره 4 (زمستان 1400)

نشریه جراحی ایران
سال بیست و نهم شماره 4 (زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فاطمه حامی کارگر *، محسن نیازی، علی فرهادیان، الهام شیردل، امیر سرایی صفحات 1-15

    جراحی های زیبایی بخصوص در دهه های اخیر با روندی رو به رشد مواجه بوده است و اهمیت روزافزون زیبایی در زنان و میل آنان برای مدیریت بدن و خصوصا جراحی زیبایی فراتر از ابعاد پزشکی تبدیل به مساله ای اجتماعی شده که محققان علوم اجتماعی و روانی را بر آن داشته تا پیرامون این مساله پژوهش هایی انجام دهند که در میان آنها مطالعات کیفی هرکدام با نگاهی عمیق به تبیین بخشی از این پدیده پرداخته اند. با توجه به اهمیت نگاه عمیق و جامع به مساله، این پژوهش با هدف شناسایی مفاهیم اصلی و مقوله-های کلی جراحی زیبایی در میان زنان با استفاده از روش فراترکیب صورت گرفته است. بدین منظور مطالعات کیفی صورت گرفته در زمینه جراحی زیبایی زنان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت که 14 مفهوم اصلی و 4 مقوله کلی استخراج شد که نشان دهنده آن است که جراحی زیبایی در زنان تحت تاثیر ادراکات فردی زیبایی، بستر خانوادگی، دوستان و ساختارهای فرهنگی اجتماعی و اقتصادی قرار داشته و به پیامدهای منفی و مثبتی بعد از عمل منجر می شود.

    کلیدواژگان: جراحی زیبایی، زنان، نازیبا انگاری، جامعه شناسی بدن، فراترکیب
  • خشایار یزدانی، عباسعلی نصر اصفهانی *، مهدی اخوان طاهری، علی عبداللهی صفحات 16-25
    زمینه و هدف

    فتق برشی یا اینسزیونال یکی از شایع ترین عوارض بعد از عمل جراحی شکم است. این فتق بعلت عدم ترمیم فاشیای عضلات جدار شکم و جدا شدن فاشیای عمقی از همدیگر در محل عمل جراحی پیشین بوجود می آید. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع و عوامل خطر فتق اینسزیونال به دنبال عمل جراحی لاپاراتومی بود.

    مواد و روش ها

    معیارهای ورود به مطالعه شامل کلیه بیماران تحت جراحی لاپاراتومی، گذشت یک سال از عمل جراحی لاپاراتومی شان و تمایل به شرکت در مطالعه بود. عدم تمایل به شرکت در مطالعه به عنوان معیار خروج در نظر گرفته شد. سیصد و شصت بیمار دارای معیارهای ورود که از تاریخ 28/1/1399 تا تاریخ 30/6/1399 تحت جراحی لاپاراتومی قرار گرفته بودند به روش نمونه-گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و معاینه فیزیکی جمع آوری شدند.

    یافته ها

    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میزان بروز فتق اینسزیونال 2/7% بود. فراوانی بروز فتق اینسزیونال به دنبال عمل جراحی لاپارروتومی بر اساس سن، جنس، ابتلا به فشار خون، دیس لیپدمی، بیماری ایسکمیک قلبی، نوع جراحی، نوع نخ بخیه، نوع برش جراحی، مصرف سیگار، اعتیاد و مدت بستری تفاوت آماری معناداری نداشت. اما مشخص شد که فراوانی بروز فتق اینسزیونال به دنبال عمل جراحی لاپاراتومی در بیماران دارای اضافه وزن و چاق بیشتر از بیماران با شاخص توده بدنی نرمال (2/12% در مقابل 2/2%)، در بیماران دارای دیابت به صورت معناداری بیشتر از بیماران بدون دیابت (25% در مقابل 5/4%) و در بیماران دارای عفونت محل جراحی به صورت معناداری بیشتر از بیماران بدون عفونت محل جراحی (5/37% در مقابل 3/4%) بود (P > 0.001).

    نتیجه گیری

    با توجه به ارتباط مثبت چاقی و عوارض پس از جراحی در بروز فتق اینسزیونال، پیشنهاد می شود تمام بیماران دارای ریسک فاکتور و نیازمند جراحی الکتیو، قبل از جراحی میزان شاخص توده بدنی خود را کاهش داده و برای تمام بیماران نیازمند جراحی (اورژانسی و الکتیو) از بروز عفونت محل جراحی جلوگیری کرده تا بروز فتق اینسیزیونال کاهش یابد.

    کلیدواژگان: فتق اینسزیونال، عوامل مستعد کننده، جراحی شکم، لاپاراتومی
  • سید فرزاد علامه، محمدرضا شاه محمدی، سعید اورعی یزدانی، نیکی تدین *، سید یاسین طباطبایی مهر صفحات 26-34
    زمینه و هدف

    علایم ادراری و اختلات تست یورودینامیک در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی و همچنین بیماران مبتلا به هرنیاسیون دیسک بین مهره ای نسبتا شایع هست، لذا بر آن شدیم میزان شیوع این موارد را در یک مرکز ارجاعی بررسی کنیم.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مشاهده ای - مقطعی تمامی بیماران دچار تنگی کانال نخاعی و تمامی بیماران دچار دیسک هرنیاسیون مراجعه کننده به درمانگاه اورولوژی و جراحی اعصاب بیمارستان شهدای تجریش در سال 96 از نظر یافته های دموگرافیک، بالینی و تست یورودینامیک مورد بررسی قرار گرفتند. برای متغیرهای کیفی فراوانی و درصد فراوانی و برای متغیرهای کمی میانگین و انحراف معیار محاسبه شد.

    یافته ها

    در مطالعه حاضر 220 بیمار (146 مرد معادل 36/66 درصد) با میانگین سنی 06/8±3/56 مورد بررسی قرار گرفتند، از این تعداد 136 بیمار (81/61 درصد) که 89 نفر آنها (45/40 درصد) مرد بودند، هرنیاسیون دیسک داشته و 84 بیمار (18/38 درصد) که 57 نفر آنها (9/25 درصد) مرد بودند، دچار تنگی کانال نخاعی بودند. میانگین شاخص توده بدنی در بیماران دچار هرنیاسیون دیسک 1/2± 07/ 25 و در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی 07/4 ± 7/24 بود. از 136 (81/61%) بیمار دچار هرنی دیسک، سطح دیسک هرنیاسیون در 81 بیمار، L4-L5 و در 43 بیمار، L5-S1 و در 12 بیمار، در هر دو سطح L4-L5 و L5-S1 بود و از 84 بیمار مبتلا به تنگی کانال نخاعی، سطح تنگی در 78 بیمار (45/34 درصد)، ستون مهره ای کمری و در 6 بیمار (71/2 درصد)، ستون مهره ای توراسیک بود. شایعترین یافته های تست یورودینامیک در بیماران دیسک هرنیاسیون، مثانه شل 37 نفر (9/16 درصد)، عدم هماهنگی دترسور و اسفنکتر 22 نفر (2/10 درصد) و بیش فعالی مثانه 25 نفر (7/11 درصد) بود. در بیماران دچار تنگی کانال نخاعی، مثانه شل 47 نفر (4/21 درصد) و عدم هماهنگی دترسور و اسفنکتر 22 نفر (7/10 درصد) بود.

    نتیجه گیری

    بیماران با تنگی کانال نخاعی کمری به طور عمده علایم مثانه عصبی شل را در مطالعه یورودینامیک نشان دادند و بیماران با هرنیاسیون دیسک خصوصا در دیسک آخر کمری و اول دنبالچه ای می توانند دچار علایم ادراری خصوصا مثانه شل و همچنین اسپاستیک به همراه درد کمری شوند و توجه به این مورد بسیار اهمیت دارد. در نتیجه تست های تشخیصی لازم باید انجام شود و جهت درمان علایم ادراری بهتر است به رفع علت زمینه ای پرداخته شود تا کیفیت زندگی این بیماران افت پیدا نکند.

    کلیدواژگان: تست یورودینامیک، هرنیاسیون دیسک بین مهره، مثانه بیش فعال، مثانه شل، تنگی کانال نخاعی
  • نوین نیک بخش، علی زاهدیان *، علی اصغر درزی، سکینه کمالی آهنگر، فاطمه احمدی حاجیکلایی صفحات 35-44
    زمینه و هدف

    اگرچه لاپاراسکوپی روش انتخابی در کوله سیستکتومی است، اما از موارد بحث برانگیز این عمل تعبیه معمول درن پس از عمل جراحی می باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی کارایی درن بعد از اعمال جراحی کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک انجام شده در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل در طی سال های 93-96 انجام شده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مورد - شاهدی، در مجموع 219 بیمار که شرایط ورود به مطالعه را داشتند و کاندید جراحی کوله سیستکتومی در بیمارستان های تابع دانشگاه علوم پزشکی بابل طی سال های 1393 تا 1396 بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه مورد - شاهدی، بیماران کاندید جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک با رضایت آگاهانه و به صورت در دسترس وارد شدند. جراح در حین عمل اقدام به گذاشتن درن کرده است. دو گروه مورد (با درن) و شاهد (بدون درن) از نظر پارامترهای مختلف شامل سن، جنس، شاخص توده بدنی، مدت بستری، میزان درد، ترشح صفراوی، آبسه، خونریزی، هماتوم در قالب چک لیستی جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار 16 SPSS V.تجزیه و تحلیل گردید. از آزمون های کای اسکوار و مان ویتنی استفاده شد. P value کمتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.

    یافته ها

    در این پژوهش برای 109 بیمار (8/49%) درن کار گذاشته شده و 110 بیمار (2/50%) بدون درن بودند. از 109 بیماری که برای آنها درن کار گذاشته شده بود، تنها 6 مورد (5/5%) دچار عفونت محل درن شده بودند و در 103 نفر (5/94%) هیچ گونه عفونتی مشاهده نشد. در مقایسه میزان درد و عوارض حاصل از جراحی مشخص شد که بین بیمارانی که درن داشته و بیماران بدون درن در هیچ یک از موارد درد و خونریزی و نشت صفرا اختلاف معناداری وجود نداشته است. زمان انجام عمل بین بیمارانی که درن داشته و بیمارانی که برای آنها درن استفاده نشده، تفاوت آماری معناداری نداشته است (35/0=P). این در حالی است که مدت زمان بستری بیمارانی که درن داشتند به طور معنی داری بیشتر از بیمارانی بدون درن بوده است (009/0=P).

    نتیجه گیری

    مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از درن در بیماران تحت کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک تاثیر چندانی در پیشگیری از نشت مجاری صفراوی، خونریزی و کاهش درد بیماران نداشته است. از این رو می توان نتیجه گرفت جز در موارد خاص لزومی به استفاده از درن در اعمال جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک به صورت روتین نیاز نمی باشد. استفاده از درن موجب افزایش مدت زمان بستری بیماران می گردد.

    کلیدواژگان: کوله سیستکتومی، درن، لاپاراسکوپی، عوارض، کارایی، درد
  • اصغر صادق آبادی، سید خطیب الاسلام صدرنژاد*، آزاده آصف نژاد، ناهید حسن زاده نعمتی صفحات 45-62
    زمینه و هدف

    استنت قلبی زیست تخریب پذیر بر پایه آلیاژ منیزیم، چشم انداز گسترده ای برای جایگزینی داربست های رایج فعلی نشان داده است، ولی برای استفاده و جایگزینی کامل نیاز به مشخص شدن بر هم کنش بین زیر لایه آلیاژ منیزیم و سیستم بارگذاری دارو می باشد. هدف از انجام این پژوهش درک اساسی اثر خوردگی استنت ساخته شده از آلیاژ منیزیم بر سرعت و مقدار رهایش دارو از آن می باشد.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق داروی اورولیموس در پلی - ال - لاکتیک اسید بارگذاری و به عنوان پوشش نانو هیبریدی روی نمونه آلیاژ منیزیم و آلیاژ کبالت - کروم برای بررسی رهایش در سیستم سیال شبیه سازی شده بدن پوشش داده شد. همچنین اثر pH و هیدروژن آزاد شده بر رهایش دارو، خوردگی و کاهش جرم نمونه با پایه آلیاژ منیزیم اندازه گیری و کارایی پوشش پلیمری حامل دارو در کاهش سرعت خوردگی نمونه آلیاز منیزیم ارزیابی گردید. برای این منظور از اسپکتروفتومتر UV/VIS، سیستم اندازه-گیری هیدروژن و میکروسکوپ الکترونی روبشی استفاده شد.

    یافته ها

    ضریب نفوذ دارو برای نمونه پایه منیزیم برابر × 06/6 و برای نمونه با پایه کبالت - کروم برابر × 64/3 در طی دوره 100-50 روز از شروع رهایش محاسبه گردید که به دلیل تولید هیدروژن و محصولات خوردگی در استنت منیزیمی است. همچنین مشخص شد که پوشش پلی لاکتیک اسید علاوه بر حامل خوب دارو، سرعت خوردگی استنت منیزیمی را کاهش می دهد. در ضمن تغییرات pH اثر زیادی بر رهایش دارو ندارد.

    نتیجه گیری

    استنت منیزیمی رهایش داروی بیشتری نسبت به استنت های معمولی دارد و توانایی بیشتری در جلوگیری از ری- استنوسیز خواهد داشت.

    کلیدواژگان: منیزیم، استنت، قابل جذب زیستی، نفوذ، سینتیک، اورولیموس
  • فرناز دهقانی فیروزآبادی، احمد رمضانی سعادت آبادی*، آزاده آصف نژاد، علی عبداللهی صفحات 63-78
    زمینه و هدف

    آسیب های وارده به بافت سخت باعث نیاز بیمار به استفاده از کاشتنی های فلزی می گردد. کاشتنی های موجود جهت استفاده در بافت های استخوانی که به دلیل جراحات ناشی از تروما و صدمات استخوانی در بدن کاشته می شوند نیاز به جراحی دوم جهت خروج ایمپلنت از بدن بعد از ترمیم بافت آسیب دیده دارند. با استفاده از کاشتنی های زیست تخریب پذیر، جراحی ثانویه حذف می شود که برای بیمار بسیار سودمند است. لذا هدف از انجام این پژوهش طراحی کاشتنی زیست تخریب پذیرمناسب برای بافت استخوانی بوده است که علاوه بر دارا بودن ویژگی زیست تخریب پذیری مقاومت مکانیکی کافی برای استفاده در بافت سخت را نیز داشته باشد. در این مطالعه خواص مکانیکی، مورفولوژی سطح، ویژگی های الکتریکی، میزان ترشوندگی سطح و میزان زیست فعالی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت به داربستی دست یافته شد که مناسب استفاده در جراحی بافت استخوان بود.

    مواد و روش ها

    این مطالعه به صورت یک مطالعه پژوهشی انجام شد، 5 نمونه مختلف ساخته شد و مورد بررسی قرار گرفت. ساخت نانوکامپوزیت ها توسط روش محلولی صورت گرفت. جهت بررسی خواص مکانیکی از نمونه ها آزمون کشش گرفته شد. از میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی مدل (EMITECH-K450X) جهت بررسی مورفولوژی سطح نانوکامپوزیت ها و بررسی میزان زیست فعالی قبل و بعد از غوطه وری در محلول SBF استفاده شد. آزمون هدایت الکتریکی به روش چهار پروب برای بررسی هدایت الکتریکی نمونه ها انجام شد و میزان ترشوندگی سطح با اندازه گیری زاویه تماس آب مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به صورت میانگین ± انحراف معیار (MEAN±SD) به دست آمده و برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS (ویرایش 16) استفاده گردید و از آزمون آماری واریانس یک طرفه (ANOVA) استفاده شد، سطح معنی دار بودن اختلافات با 005/0>P محاسبه گردید.

    یافته ها

    مشخص شد که نانوکامپوزیت حاوی 1% گرافن دارای مدول یانگ 426/169±5/1540 مگاپاسکال و نمونه خالص دارای مدول یانگ 342/215±81/1194 مگاپاسکال بود. میزان افزایش طول تا شکست نانوساختار حاوی 1% گرافن 732/0±2/5% و برای نمونه خالص 944/0±8/3% بود. بهبود میزان افزایش طول تا شکست ناشی از حضور پلی کاپرولاکتون در ماتریس پلیمری است. همچنین میزان هدایت الکتریکی از S/M 0008/0±00158/0 برای نمونه فاقد گرافن به S/M 0021/0±0092/0 برای نمونه حاوی 1% گرافن رسید که نشان می دهد صفحات گرافن به خوبی در زمینه پلیمر باز شده اند و کانال های هدایت الکتریکی را ایجاد کرده اند. همچنین میزان ترشوندگی سطح نانوساختار حاوی 1٪ گرافن نسبت به ماتریس پلیمری بیشتر بود و از 88 درجه به 84 درجه رسید. رشد بلورهای آپاتیت بر سطح نانوکامپوزیت ها نشان از زیست فعالی نانوکامپوزیت ها دارد.

    نتیجه گیری

    یافته های این پژوهش نشان داد که حضور نانو ذرات گرافن علاوه بر بهبود خواص مکانیکی ماتریس زمینه باعث بهبود هدایت الکتریکی و همچنین بهبود آبدوستی سطح شده است. با توجه به مدول یانگ نانوساختار بهینه این نانوکامپوزیت برای کاربرد در جراحی بافت استخوان اسفنجی مناسب است و می تواند جایگزین مناسبی به عنوان پیچ و پلاک زیست تخریب پذیر و داربست برای مهندسی بافت استخوان باشد.

    کلیدواژگان: نانوکامپوزیت های زیست تخریب پذیر، گرافن، هیدروکسی آپاتیت، هدایت الکتریکی، پیچ زیست تخریب پذیر
  • ایرج فاضل، عبدالحمید میرزا حسابی، مسلم بهادری، سیاوش صحت، کاظم عباسیون، محمدمهدی حفیظی، کوروش شمیمی، محمدعلی محققی* صفحات 79-120
    زمینه و هدف

    حوادث و بلایای طبیعی و بحران های ساخته بشر در دنیا در حال افزایش هستند. اولین و مهمترین موضوع در حوادث و شرایط بحرانی، خسارات انسانی و تاثیرات آنها بر سلامت انسان های حادثه دیده است. وظایف حرفه ای در فوریت ها و بلایا، ایجاب می نماید، عموم پرسنل بخش سلامت، با استفاده از توانمندی های حرفه ای و مهارتی، در اولین فرصت ممکن وارد عمل شوند، و با برگیری از بهترین مهارت و تجربه خود برای کنترل فوریت یا بحران تلاش نمایند. رعایت عدالت، احقاق حقوق سلامت و حفظ کرامت انسان ها در همه شرایط و به ویژه در فوریت ها و بلایا، باید مورد توجه و احترام قرار گیرد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توسط کمیته اخلاق جامعه جراحان ایران و بنا به تشخیص ضرورت و اولویت انجام شد. از روش های بحث متمرکز گروهی، مصاحبه تاریخ شفاهی، مطالعه کتابخانه ای در منابع داخلی و بین المللی استفاده شد. یافته ها: خدمات همه جانبه آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی در حوادث، سوانح، فوریت های جراحی و بلایا، باید مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی - اسلامی، توسط جامعه سلامت ارایه شود. ابعاد اخلاق پزشکی مبتنی بر این اصول، در شرایط بحرانی شامل موارد مهمی از این قبیل است: حفظ کرامت انسان ها در همه شرایط؛ تصمیم گیری های و اقدامات فوری و بهنگام؛ پیشگیری از نقض موازین اخلاقی؛ پیش بینی و پاسخگویی اخلاق محور به بحران ها و مسایل عارضی؛ پایبندی به رفتار علمی و حرفه ای در اولویت بندی و انتخاب بیماران برای دریافت مراقبت ها و خدمات فوری و بعدی؛ رعایت حقوق و حمایت از گروه های آسیب پذیر؛ استفاده معتبر و بهنگام از مشاوره؛ پایبندی به کار تیمی؛ مدیریت تعارض منافع در همه شرایط و برای عموم؛ رازداری و حفظ اسرار و محافظت از اطلاعات؛ و عمل به قواعد عمومی و اختصاصی اخلاق پزشکی در شرایط فوریت ها، سوانح، بلایا و جنگ، طبق آموزه های مندرج در این مطالعه.

    نتیجه گیری

    رعایت عموم بایسته ها و اجتناب از عموم نبایدهای اخلاق پزشکی حرفه ای، مبتنی بر اصول و ارزش های انسانی و اسلامی در در حوادث، سوانح، فوریت های جراحی و بلایا برای عموم کنشگران حرفه ای ضروری است. پزشکان و جراحان باید علاوه بر آموختن علم و کسب تجربه و مهارت، اصول انسانی و اخلاقی را در کار رعایت کرده و با خضوع و فروتنی رفتار کنند. ارزش ها و موازین اخلاق پزشکی در همه شرایط ضروری و مراعات آنها الزامی است. در فوریت ها و بلایا و شرایط غیر متعارف مانند جنگ، بدلیل شرایط خطیر، احتمال نقض اصول اخلاقی و ضوابط حرفه ای بیشتر است و به همین دلیل مراقبت برای رعایت آنها باید مضاعف باشد و تعالیم ضروری در برنامه های آموزشی با دقت و درایت کافی تامین گردد.

    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای، اخلاق در جراحی، فوریت، بلایا، کنترل بحران، اخلاق در بلایا، اخلاق در جنگ
  • مصطفی جابرانصاری * صفحات 121-125

    در سال 1799 میلادی، ناپلیون اول قدرت را در فرانسه در اختیار گرفت و در عرض 5 سال خود را امپراتور خوانده و تاجگذاری نمود. در قسمت اعظم دهه بعدی سپاهیان وی دشمنان اروپایی را یکی پس از دیگری منکوب کردند. با وجود این، غرور و خودسری اش وی را واداشت تا با طرح ها و نقشه های نظامی غیرقابل اعتماد همچنان به پیش راند که به فاجعه شکست از روسیه منتهی شد (1812 میلادی). در سال 1814 میلادی، دوستان و متحدان سیاسی اش وی را تنها گذاشتند و در ماه آوریل مجبور به استعفا گردید. ناپلیون اول برای تبعیدی که تصور می شد مادام العمر باشد، به جزیره آلب در سواحل ایتالیا فرستاده شد، اما در طی کمتر از یک سال از آنجا گریخته و در ماه مارس 1815 میلادی به جنوب فرانسه رسید و با تعداد قلیلی از پیروانش به سمت پاریس به راه افتاد.

  • ترجمه: سید عباس میرمالک صفحات 126-127

    واژه ها و درک مفاهیم آماری ابزار ابتدایی برای مطالعه و نگارش مقاله است. برخی واژه ها پیش نیاز مطالب دیگرند. برای مطالعه نوشتار مختصر ذیل درباره از نظر آماری معنی دار بودن به شماره های قبلی نشریه جامعه جراحان و تعاریف مقدار (P-Value) P، فرض صفر و فرض جایگزین مراجعه کنید.

  • محمود عباسی * صفحات 128-149
    زمینه و هدف

    حقوق پزشکی امروزه رشته ای مستقل و حایز اهمیت محسوب می شود که از حیث چارچوب مفهومی و تنویر کارکردهای علمی و عملی، نیاز به تبیین و بازشناسی دارد. بر این مبنا، مقاله حاضر با هدف مفهوم شناسی و بررسی مبانی دانش حقوق پزشکی و کارکرد آن در عرصه سلامت و اجتماع، تدوین یافته است.

    مواد و روش ها

    مطالعه مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی مبتنی بر منطق پژوهش های حقوقی انجام گرفته و روش گردآوری اطلاعات نیز در آن به صورت اسنادی (کتابخانه ای) می باشد.

    یافته ها

    حقوق پزشکی متناظر با توسعه و تکثر دانش پزشکی و جایگاه آن در جامعه انسانی، مبتنی بر ریشه های فطری اخلاق، عرف و مذهب، عقل و عدل و مصالح اجتماعی و بر اساس ضرورت های کنترل و پیشگیری جرایم و تخلفات پزشکی، صیانت از حقوق بیماران، تمیز بایدها و نبایدها در حوزه اعمال پزشکی و تامین مصالح اجتماعی و اقتصادی، به مثابه رشته ای ممتاز، گسترده و دارای شاخه های فرعی، تکوین یافته است و متکفل ترسیم تکالیف و مسیولیت ها و حمایت و حفاظت متقابل از حقوق بیماران و جامعه پزشکی و عموم افراد در تقابل با نظام درمان در عرصه سلامت و اجتماع گردیده است.

    ملاحظات اخلاقی

    در این مطالعه اصول اخلاق در پژوهش به ویژه حفظ اصالت اثر و امانتداری در ارجاعات لحاظ گردیده است.

    نتیجه گیری

    بکارگیری دانش حقوق پزشکی، زمینه مدیریت بهینه حل و فصل اختلافات و چالش های حقوقی (و اخلاقی و فرهنگی) در فرایند اعمال درمانی و پیشرفت های پزشکی را فراهم می آورد. کارکردهای حقوق پزشکی در مراحل علمی و اجرایی می تواند به اشکال مختلف آموزش مقدمه حقوق پزشکی به حرف سلامت، توسعه پژوهش های حقوق پزشکی و استمداد در تدوین قوانین و مقررات، استقرار واحدهای مشاوره حقوقی در دانشگاه ها و مراکز سلامت و درمان، مشاوره در پزشکی قانونی، وکالت و کارشناسی در امور قضایی، تحقق یابد.

    کلیدواژگان: حقوق پزشکی، مسئولیت پزشکی، حقوق بیماران، نظام سلامت
|
  • Hami Kargar F*, Niazi M, Farhadian A, Shirdel E, Saraee A Pages 1-15
    Introduction & Objective

    Cosmetic surgery has been on the rise, especially in recent decades, and the growing importance of beauty in women and their desire to manage the body, and especially cosmetic surgery beyond the medical dimension, has become a social issue that researchers in social and psychological sciences To conduct research on this issue, among which qualitative studies have each provided an in-depth explanation of part of this phenomenon. Given the importance of an in-depth and comprehensive look at the issue, this study aims to identify the main concepts and general categories of cosmetic surgery among women using the meta- synthesis method. For this purpose, qualitative studies in the field of cosmetic surgery were reviewed and analyzed, in which 14 main concepts and 4 general categories were extracted. It shows that cosmetic surgery in women is influenced by individual perceptions of beauty, family background and friends and socio-cultural and economic structures and leads to negative and positive consequences after surgery.

    Keywords: Cosmetic Surgery, Women, Ugly Perception, Sociology of the Body, Meta-Synthesis
  • Yazdani Kh, Nasr Isfahani A. A*, Akhavan Taheri M, Abdollahi A. MD Pages 16-25
    Introduction & Objective

    Incisional hernia is one of the most common complications after abdominal surgery. This hernia occurs due to failure to repair the fascia of the abdominal wall muscles and the separation of the deep fascia from each other at the site of previous surgery. Therefore, the aim of this study was to investigate the prevalence and risk factors of incisional hernia following laparotomy after one year.

    Materials & Methods

    Inclusion criteria included all patients undergoing laparotomy, one year after their laparotomy, and willingness to participate in the study. Reluctance to participate in the study was considered as an exclusion criteria. Three hundred and sixty patients with inclusion criteria who undergoing laparotomy from April/16/2020, to September/20/2020, were included in the study by convenience sampling method. Data were collected using a demographic questionnaire and physical examination.

    Results

    The results of current study showed that the incidence of incisional hernia was 7.2%. The incidence of incisional hernia following laparotomy was not significantly different based on age, sex, hypertension, dyslipidemia, ischemic heart disease, type of surgery, suture type, incision type, smoking, addiction and length of hospital stay. However, it was found that the frequency of incisional hernia after laparotomy in overweight and obese patients was significantly higher than patients with normal BMI (12.2% vs. 2.2%), in patients with diabetes was significantly higher than patients without diabetes
    (25% vs. 4.5%), and in patients with infection at the surgical site was significantly higher than patients without infection site of surgery (37.5% vs. 4.3%) (P < 0.001).

    Conclusions

    Considering the positive relationship between obesity and postoperative complications in incidence of Incisional hernia, it is recommended to reduce their BMI before surgery for all patients with risk factors and in need of elective surgery, and for all patients in need of surgery (emergency and Elective) prevents infection at the surgical site to reduce the incidence of Incisional hernia.

    Keywords: Incisional Hernia, Predisposing Factors, Abdominal Surgery, Laparotomy
  • Allameh F, Shahmohammadi M. R, Oraee Yazdani S, Tadayon N* Pages 26-34
    Introduction & Objective

    In this study, we decided to investigate the urodynamic test abnormalities in patients with spinal canal stenosis and disc herniation who referred to the urology Clinic of Shohada-e-Tajrish Hospital in year 2017.

    Materials & Methods

    In this cross-sectional study, all patients with spinal canal stenosis and discs herniation referred to the Urology Clinic of Shohada-e-Tajrish Hospital in year 2017 were evaluated for demographic, clinical and Urodynamic findings.

    Results

    In this study, 220 patients (146 males) with mean age of 56.3 ± 8.06 were studied. Of these 220 (146 men) patients, 136 patients (89 men) had disc herniation with a mean BMI of 25.07 ± 2.1 and 84 patients (57 men) had spinal canal stenosis with a mean BMI of 24.7 ± 4.07. Among 136 patients with disc herniation, 81 had L4-L5 level herniation, 43 had L5-S1 level herniation and 12 had both L4-L5 and L5-S1 levels, and also, of 84 patients with spinal canal stenosis (57 men), the stenosis in 78 was at the lumbar spine level and in 6 in the thoracic spine level. The most common findings of urodynamic test in patients with spinal canal stenosis were detrusor underactivity and detrusor sphincter dyssynergia and in patients with disc herniation were detrusor underactivity, detrusor sphincter dyssynergia, and detrusor overactivity

    Conclusions

    It was found that patients with discs herniation especially in the lumbar and sacral levels, can develop urinary symptoms especially bladder underactivity and spastic neurogenic bladder with low back pain, especially in the lumbar and sacral levels, it is very important to pay attention to this cases. As a result, the necessary diagnostic tests should be performed and in order to treat urinary symptoms, the underlying cause should be eliminated so that the quality of life of these patients does not decrease.

    Keywords: Urodynamic Test, Spinal Canal Stenosis, Disc Herniation, Overactive Bladder, Underactive Bladder
  • Nikbakhsh N, Zahedian A*, Darzi A. A, Kamali Ahangar S, Ahmadi Hajikolaei F Pages 35-44
    Introduction & Objective

    Although laparoscopic cholecystectomy gains wide acceptance as a treatment of choice, but it is a controversial case of routine drain insertion after laparoscopic surgery. Therefore, the aim of this study was to evaluate the efficacy and outcome of drainage after laparoscopic cholecystectomy surgery in Babol University of Medical Sciences hospitals during 2014-2017.

    Materials & Methods

    A total of 219 patients candidate for cholecystectomy surgery were evaluated after meeting the inclusion criteria in hospitals affiliated to Babol University of Medical Sciences during 2014-2017. In this case-control study, patients undergoing laparoscopic cholecystectomy were enrolled with informed and available. The surgeon accidentally inserted a drain during surgery. The case and control groups were reviewed to gather the following different parameters: age, sex, BMI, length of stay, pain level, bile leak, abscess, bleeding, infection, and Hematoma.

    Results

    In this study, 109 patients (49.8%) were received a drain and 110 patients (50.2%) were without drain. Of the 109 patients who were received drain, only 6 patients (5.5%) had suffered from drain site infection and 103 patients (94.5%) had no infection. Comparison of pain and complications of surgery revealed that there was no significant difference between cases of pain, bleeding and bile leakage in patients with and without drain. There was no statistically significant difference between the time of operation between patients with drain and without drain (P=0.35). However, the duration of hospitalization of patients with drain was significantly longer than patients without drain (P= 0.009).

    Conclusions

    The present study showed that the use of drain in patients undergoing laparoscopic cholecystectomy had no significant effect on prevention of bile leaks, bleeding and pain reduction.

    Keywords: Cholecystectomy, Drain, Laparoscopy, Complications, Efficacy, Pain
  • Sadeghabadi A, Sadrnezhaad S. K*, Asefnejhad A, Hassanzadeh Nemati N Pages 45-62
    Introduction & Objective

    Magnesium alloy-based bioabsorbable cardiac stents have shown broad prospectives for the replacement of current scaffolds, but for complete use and replacement, it is necessary to determine the interaction between the magnesium alloy substrate and the drug loading system. The purpose of this study was to understand the effect of stents made of magnesium alloy on the speed and amount of drug release from it.

    Materials & Methods

    In this study, Everolimus was loaded on poly-L-lactic acid and coated as a nano-hybrid coating on a sample of magnesium alloy and cobalt-chromium alloy to investigate release in the simulated body fluid system. Also, the effect of pH and released hydrogen on drug release, corrosion and mass reduction of the sample with magnesium alloy base was measured and the efficiency of the drug-carrying polymer coating in reducing the corrosion rate of magnesium alloy sample was evaluated. For this purpose, UV / VIS spectrophotometer, hydrogen measurement system and scanning electron microscope were used.

    Results

    The drug diffusion coefficient for magnesium base sample was calculated 6.06×10-10 and for sample with cobalt-chromium base was calculated 3.64×10-11 during the period of 50-100 days from the beginning of release, which was due to the production of hydrogen and corrosion products in magnesium stents. It was also found that the polylactic acid coating, is a good drug carrier and also it reduces the corrosion rate of magnesium stents. In addition, pH changes do not have much effect on drug release.

    Conclusions

    Magnesium stents have more drug release than conventional stents and are more capable to preventing re-stenosis.

    Keywords: Magnesium, Stent, Bioabsorbable, Diffusion, Kinetics, Everolimus
  • Dehghani Firoozabadi F, Ramazani Saadat Abadi A*, Asefnejad A Pages 63-78
    Introduction & Objective

    Metal implants are used when bone tissue is damaged. Implants available for use in bone tissue that are implanted in the body due to trauma injuries and bone injuries require a second surgery to remove the implant from the body after repairing the damaged tissue. Therefore, the purpose of this study is to design a biodegradable implant suitable for bone tissue that, in addition to having biodegradability, has sufficient mechanical strength to be used in hard tissue. In this study, mechanical properties, surface morphology, electrical properties, surface wettability and bioactivity were investigated. Finally, a scaffold was found that was suitable for use in bone tissue surgery.

    Materials & Methods

    In this study, nano composites were fabricated by solution casting. Tensile test was taken from the samples to evaluate the mechanical properties. Field emission scanning electron microscopy was used to examine the surface morphology of the nanocomposites and to evaluate the bioactivity before and after immersion in SBF solution. The electrical conductivity test was performed by four probes to check the electrical conductivity of the samples and the surface wettability was measured by measuring the contact angle of water. Data were obtained as mean standard deviation (MEAN ± SD) and for statistical analysis SPSS software (version 16) was used and one-way analysis of variance (ANOVA) was used, the level of significant differences with (P < 0.005) was calculated.

    Results

    It was found that the nanocomposite contained 1% graphene with a Young's modulus of 1540.5 ± 169.426MPa and the pure sample had a Young's modulus of 1194.81±215.342MPa. The rate of elongation at break of the nanostructure contained 1% graphene was 5.1±0.816%. This value was 3.8±0.944% for the pure sample. The improvement in elongation at break is due to the presence of polycaprolactone in the polymer matrix. Also, the electrical conductivity increased from 0.00158±0.0008 S / M for the graphene-free sample to 0.0092±0.0021 S / M for the sample containing 1% Graphene, which indicates that the graphene plates have opened well in the polymer field and have created electrical conduction channels. Also, the wettability of the nanostructured surface containing 1% graphene was higher than that of the polymer matrix and increased from 88° to 84°. The growth of apatite crystals on the surface of nanocomposites indicates the bioactivity of nanocomposites.

    Conclusions

    Findings of this study showed that the presence of graphene nanoparticles in addition to improving the mechanical properties of the matrix has improved the electrical conductivity and also improved the hy<font>drop</font>hilicity of the surface. The findings of this study showed that the optimal nanocomposite is suitable for use in spongy bone tissue surgery. Due to the Young's modulus of optimal nanostructure, this nanocomposite is suitable for use in spongy bone tissue surgery and can be a suitable alternative as biodegradable screws and plates and scaffolds for bone tissue engineering.

    Keywords: Biodegradable Nanocomposites, Graphene, Hydroxyapatite, Electrical Conductivity, Biodegradable Screw
  • Fazel I, Mirza Hesabi A, Bahadoori M, Sehhat S, Abbassioun K, Hafizi M, Shamimi K, Saeedi F, Mir A, Akashe Gh, Shiva H., Jaberansari M., Mohagheghi M. A* Pages 79-120
    Introduction & Objective

    Accidents, Natural and man-made disasters are rising around the world. The first and most significant concern in critical situations is managing the human damages and their health effects. Ethical considerations influence virtually all aspects of disaster response. The objective of response is achieving greatest results for the greatest number of casualties.

    Materials & Methods

    Focused group discussion, interviews, and literature review, were used in this study.

    Results

    In disasters and accidents, the most important ethical concerns are: Respect for human dignity in all circumstances, adherence to the scientific and professional principles, adherence to triage principles, immediate and timely decision making, preventing violation of ethical standards, respect to human rights and protecting dignity of vulnerable groups, timely consultation, team–working, Managing conflicts of interest in all situations, Confidentiality and protection of information and respecting to other ethical issues.

    Conclusions

    Based on Islamic values, adherence to principles and values of medical ethics is essential in all accidents, surgical emergencies and disasters.

    Keywords: Medical Ethics, Professionalism, Surgical Ethics, Emergency, Disaster, Disaster Management, Disaster Ethics
  • Abbasi M* Pages 128-149
    Introduction & Objective

    Today, Medical law is considered as an independent and important field, which needs to be clarified and recognized in terms of conceptual framework and enlightment of scientific and practical functions. Accordingly, the present article has been developed with the goal of conceptual investigation and study of the fundamentals of knowledge of medical law and its function in the area of health and society.

    Materials & Methods

    The present study was conducted by applying the descriptive-analytical method based on the logic of legal researches and the library method was used to collect data.

    Results

    Medical law has developed corresponding to development and muptiplicity of medical knowledge and its position in human society, according to innate roots of morality, custom and religion, reason and justice and social interests and based on the need to control and prevent medical crimes and offenses, to protect the rights of the patients, to distinguish the do’s and don’ts in the medical practices and secure the social and economic interests, as a distinguished and vast field with subdisciplines, and it has supported the development of mutual duties, responsibilities and support and protection of rights of patients and medical society and the public in confrontation with the health system in the area of health and society.

    Ethical Considerations

    In this study, the principles of ethics in research, especialy maintaing the originality of the work and fidelity in references have been considered.

    Conclusions

    Applying the knowledge of medical law, provides the basis for optimal management of dispute resolution and legal (as well as ethical and cultural) challenges in the process of medical practices and medical advances. The functions of medical law in scientific and executive phases can be realized in different forms of training the preliminaries of medical law to the health occupations, development of medical law researches and contribution in development of rules and regulations, establishment of legal advice units in universities and health and treatment centers, consulting in forensic medicine, advocacy and expertise in judicial affairs.

    Keywords: Medical Law, Medical Responsibility, Patients Rights Bioethics, Health System