حقوق پزشکی؛ از مفهوم شناسی و مبانی تا کارکرد در عرصه سلامت و اجتماع

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حقوق پزشکی امروزه رشته ای مستقل و حایز اهمیت محسوب می شود که از حیث چارچوب مفهومی و تنویر کارکردهای علمی و عملی، نیاز به تبیین و بازشناسی دارد. بر این مبنا، مقاله حاضر با هدف مفهوم شناسی و بررسی مبانی دانش حقوق پزشکی و کارکرد آن در عرصه سلامت و اجتماع، تدوین یافته است.

مواد و روش ها

مطالعه مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی - تحلیلی مبتنی بر منطق پژوهش های حقوقی انجام گرفته و روش گردآوری اطلاعات نیز در آن به صورت اسنادی (کتابخانه ای) می باشد.

یافته ها

حقوق پزشکی متناظر با توسعه و تکثر دانش پزشکی و جایگاه آن در جامعه انسانی، مبتنی بر ریشه های فطری اخلاق، عرف و مذهب، عقل و عدل و مصالح اجتماعی و بر اساس ضرورت های کنترل و پیشگیری جرایم و تخلفات پزشکی، صیانت از حقوق بیماران، تمیز بایدها و نبایدها در حوزه اعمال پزشکی و تامین مصالح اجتماعی و اقتصادی، به مثابه رشته ای ممتاز، گسترده و دارای شاخه های فرعی، تکوین یافته است و متکفل ترسیم تکالیف و مسیولیت ها و حمایت و حفاظت متقابل از حقوق بیماران و جامعه پزشکی و عموم افراد در تقابل با نظام درمان در عرصه سلامت و اجتماع گردیده است.

ملاحظات اخلاقی

در این مطالعه اصول اخلاق در پژوهش به ویژه حفظ اصالت اثر و امانتداری در ارجاعات لحاظ گردیده است.

نتیجه گیری

بکارگیری دانش حقوق پزشکی، زمینه مدیریت بهینه حل و فصل اختلافات و چالش های حقوقی (و اخلاقی و فرهنگی) در فرایند اعمال درمانی و پیشرفت های پزشکی را فراهم می آورد. کارکردهای حقوق پزشکی در مراحل علمی و اجرایی می تواند به اشکال مختلف آموزش مقدمه حقوق پزشکی به حرف سلامت، توسعه پژوهش های حقوق پزشکی و استمداد در تدوین قوانین و مقررات، استقرار واحدهای مشاوره حقوقی در دانشگاه ها و مراکز سلامت و درمان، مشاوره در پزشکی قانونی، وکالت و کارشناسی در امور قضایی، تحقق یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2417578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!