اعتباریابی و هنجار سنجی پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر TCI در جمعیت ایرانی

چکیده:
مقدمه
هدف اصلی تحقیق حاضر هنجاریابی و اعتبارسنجی پرسشنامه شخصیتی کلونینجر (پرسشنامه سرشت و منش) TCI در طبقات سنی مختلف جمعیت مرد و زن ایرانی بود.
مواد و روش ها
نمونه مورد مطالعه 1212 نفر زن و مرد در گروه های سنی مختلف شهر تهران بود که آزمون شخصیتی مزبور را پر کردند. مرحله بعد در فاصله زمانی یک تا دو ماه از مرحله اول انجام شد و 101 نفر از آزمودنی های آزمون شده در مرحله اول به طور تصادفی انتخاب شدند و مجددا به تکمیل آزمون ها پرداختند. این اقدام جهت دستیابی به ضریب پایایی Reliability صورت گرفت. همچنین برای به دست آوردن ضریب روائی Validity، 100 نفر از آزمودنی ها توسط دو روان شناس مورد مصاحبه بالینی قرار گرفتند. در این مصاحبه دو ارزیاب نسبت به نمرات آزمودنی ها در مقیاس های هفتگانه TCI بی اطلاع بودند و مبتنی بر یافته های مصاحبه، هر یک از ویژگی های مورد سنجش پرسشنامه را در فرد نمره دهی (درجه بندی کمی بر اساس مقیاس 10-1) کردند.
یافته ها و
نتیجه گیری
نمرات هنجاری مقیاس های نوجویی NS، آسیب پرهیزی HA، پاداش وابستگی RD پشتکار Per، خودراهبری SD، همکاری Co و خودفراروی ST به تفکیک سن و جنس در جداول جداگانه ارایه شده است. نتایج همبستگی correlation بین نمرات مقیاس ها در مرحله آزمون و باز – آزمون نشان می دهد که مقیاس های هفت گانه TCI دارای پایایی قوی هستند، به این معنی که این مقیاس در شرایط مختلف نتایج یکسانی را به دست می دهند. به جهت هماهنگی (ثبات) درونی internal consistency، عبارات هر مقیاس دارای همبستگی خوبی است. نتایج حاصل از عملیات آماری برای به دست آوردن چگونگی همبستگی بین نمرات مقیاس ها و ارزیابی های کمی دو ارزیاب در مرحله مصاحبه شخصیتی، نشان می دهد که به لحاظ تئوریک، این مقیاس ها خصلت ها و ویژگی های مورد نظر را می سنجند. نتایج مربوط به همبستگی بین مقیاس ها نشانگر آن که همبستگی معنی دار بالاتر از 0.40 بین NS، Per، HA و RD وجود ندارد که نشان دهنده این است که این چهار بعد سرشتی از یک دیگر مستقل هستند. بین ابعاد منش و سرشت همبستگی های ضعیف تا متوسط (کمتر از 0.40) وجود دارد، به غیر از همبستگی خودراهبری و آسیب پرهیزی که بیش از 0.40 است. تنها همبستگی بالاتر از 0.40 بین ابعاد سه گانه منش مربوط به همکاری و خودراهبری است. ضمنا، سن با NS و HA همبستگی منفی و با Co و Per همبستگی مثبت ضعیف دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p241927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!