نتایج اولیه ترمیم هیپوس با روش TIP، مرکز طبی کودکان و بهرامی 79-1370

چکیده:
مقدمه
هیپوسپادیاس به مفهوم قرارگیری سوراخ مجرای ادرار در زیرآلت تناسلی پسر می باشد. این محل از گلانز تا پرینه متغیر است. برای اصلاح این آنومالی تاکنون بیش از 200 روش ابداع شده که همگی با درصد قابل توجهی عارضه همراه بودند. آقای Snodgrass در سال 1994 روشی را ارائه داد که با حداقل عوارض و بهترین نتایج همراه بودن است. هدف از انجام این تحقیق آزمون علمی تکنیک TIP بر اساس تجربیات آقای Snodgrass می باشد.
مواد و روش ها
نوع مطالعه به شکل آینده نگر است. جمعیت مورد مطالعه شامل بیماران مراجعه کننده به درمانگاه جراحی اطفال بیمارستان مرکز طبی کودکان و بهرامی با تشخیص هیپوسپادیاس می باشند. حجم نمونه نیز 60 نفر بوده که توسط سه جراح ولی با تکنیک واحد صورت گرفته است. در این تکنیک از U.Plate خود بیمار استفاده می شود و پس از degloving و برش طولی کف آن با توبولاریزاسیون صورت می گیرد. بیماران از نظر نتایج عمل بر اساس سن، کوردی، تجویز قبل از عمل هورمون تستوسترن، سابقه عمل جراحی قبلی و نوع هیپوسپادیاس بررسی شدند.
یافته ها
در مجموع 60 بیمار از بهمن 79 لغایت مرداد 80 تحت بررسی قرار گرفتند.
کمترین سن بیماران 7 ماه و بیشترین آن 12 سال بوده است (میانگین 4.3 سال) نوع آن از ساب کرونال تا پنواسکرتال متغیر بود و مدت پیگیری متوسط بیماران نیز 15 ماه می باشد. میزان شیوع فیستول پس از طی اعمال جراحی رایج 25 – 10% می باشد. که بر اساس نوع تکنیک و محل آن متغیر است. البته آمار Snodgrass مدعیست با پیگیری 7 ساله 72 بیمار که اکثرا دیستال بودند هیچ موردی از تنگی و فیستول مشاهده نشده است. این درصد در مورد انواع پروگزیمال را 10% و در مجموع 5.8% ذکر نمودند. در نتایج حاصله از مطالعه ما که اکثرا دیستال می باشند. این میزان در کل 4.9% می باشد که درصد فوق به سابقه عمل جراحی و نوع هیپوسپادیاس مرتبط است. (P<0.05) ولی با سن عمل – کوردی و تزریق هورمون مرتبط نیست.
نتیجه گیری و توصیه ها: در مجموع می توان گفت که تکنیک TIP یک روش منحصر بفرد، سریع و مطلوب از نظر Cosmetic و یک جایگزین مناسب بر یا تکنیک های قبلی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
120
لینک کوتاه:
magiran.com/p241959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!