بررسی زمانبندی و سطح فعالیت عضلات ستون فقرات کمری و کمربند لگنی به دنبال بارگذاری در حالت تعادلی استاتیک در وضعیت ایستاده بر روی سطوح اتکاء مختلف

چکیده:
باتوجه به بی ثباتی ذاتی ستون فقرات و نقش برجسته عضلات در تامین ثبات آن و جلوگیری از صدمات و عوارض حاصله و نظر به اهمیت مطالعه الگوی فعالیت عضلات ستون فقرات کمری و کمربند لگنی در افراد سالم (بدون علامت)، جهت مقابله با انواع اغتشاشات اعمال شده بر بدن در شرایط مختلف محیطی به عنوان مبنای مطالعات بالینی این تحقیق در این تحقیق، 20 فرد سالم مونث از دانشجویان دانشکده های علوم توانبخشی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران صورت گرفت. هدف از انجام این تحقیق، بررسی نحوه فعالیت عضلات مختلف در هریک از آزمون بارگذاری و نیز بررسی نحوه فعالیت هریک از عضلات در آزمون های مختلف بارگذاری در وضعیت ایستاده بر روی سطوح اتکا مختلف بود.
مواد و روش ها
در این بررسی گروه سنی (30-18) سال مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه در حالت تعادلی استاتیک در وضعیت ایستاده بر روی سطوح اتکا مختلف (سطح خنثی، شیب مثبت، شیب منفی)، باری معادل 7% وزن کل بدن از طریق اندام های فوقانی بر افراد نمونه اعمال می گردید و با ثبت سطحی فعالیت الکتریکی عضلات دلتویید، گلوتئوس ماگزیموس، مایل داخلی و پارااسپاینال کمری، زمان شروع فعالیت (Onset Time)، سطح فعالیت (شاخصRMS) و مدت زمان فعالیت (Duration) محاسبه گردید.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد که در آزمون های بارگذاری در وضعیت ایستاده بر روی سطوح اتکا مختلف جبران گشتاور فلکسوری حاصل از اعمال اغتشاش از سمت قدام، ابتدا عضلات خلف تنه (آگونیست ها) فعال می شوند (Switch-on) وپس از آن عضلات قدام تنه (آنتاگونیست ها) جهت جبران نیروهای واکنشی حاصل از فعالیت عضلات آگونیست، فعال می گردند. در کلیه آزمون های بارگذاری عضله مایل داخلی شکم با وجود ایفای نقش آنتاگونیستی، بیشترین سطح فعالیت را داشت و در آن هرگز، کاهش فعالیت (Shut-off) مشاهده نگردید. این امر می تواند دال بر نقش عضله مایل داخل شکم به عنوان یکی از ثبات دهنده های اصلی تنه باشد.
نتیجه گیری و توصیه ها: از آنجایی که نوع سطح اتکا بر روی زمان شروع فعالیت هریک از عضلات و سطح و مدت زمان فعالیت آنها در آزمون های مختلف تاثیری نداشت می توان نتیجه گرفت که احتمالا فعال شدن گیرنده های حس عمقی نواحی تنه و ستون فقرات در اثر اغتشاشات خارجی، تنها مسوول راه اندازی (Triggering) پاسخ های پاسچرال هستند و در تعیین نحوه فعالیت عضلات یعنی زمانبندی (Timing) و میزان بزرگی پاسخ (Scaling) نقشی ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p241961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!