مقاومت نسبت به خانواده کینولون ها در میان سویه های اشرشیا کلای مولد بیوفیلم جداشده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در زاهدان در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت دستگاه ادراری از شایعترین و پیچیده ترین عفونتهای باکتریایی در انسان به شمار میرود کهسویه های اشرشیا کلایاوروپاتوژنیک به عنوان عامل ایجاد بیش از75درصد از عفونتهای دستگاه ادراری در جهان شناخته می شوند. جدایه های اشرشیا کلای اوروپاتوژنیکقادر به تشکیل بیوفیلم هستند که باعث مقاومت آنها در برابر آنتی بیوتیکهای مختلفی از قبیل کینولون ها می شود و این امکان را فراهم می سازد که باکتریها بتوانند در دستگاه ادرای حضور داشته باشند وبه عنوان مخزنی برای ایجاد عفونتهای عودشوند فعالیت نمایند. در این مطالعه الگوی مقاومت نسبت به کینولون ها در میان سویه های اشر شیا کلای اوروپاتوژنیک جداسازی شده از بیماران مبتلا به عونت ادراری در یک بیمارستان درزاهدان تعیین گردید.

روش کار

در این مطالعه در مجموع،81جدایه اشرشیا کلایاز بیماران مبتلا به عفونت ادراری در یک بیمارستان مرجع در شهر زاهدان جمع آوری گردید. جدایه ها پس از کشت بر روی محیطهای ژلوز مک کانکی و ژلوز ایوزین متین بلو باآزمون PCR و با استفادهاز پرایمرهای اختصاصی ژن tufA مورد شناسایی قرار گرفتند. جهت تعیین سویه های مولد بیوفیلم ازآزمون کیفی ژلوزقرمز کنگو استفاده گردید و مقاومت سویه های اشرشیا کلایمولد بیوفیلم نسبت به آنتی بیوتیک های نالیدیکسیک اسید، سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین، اوفلوکساسین ونورفلوکسین به روش انتشار از دیسک و بر اساس دستورالعملهای    CLSI تعیین گردید.

یافته ها

تمامی جدایه های جمع آوری شدهواجد ژن tufA بودند و به عنوان سویه های اشرشیا کلایمورد شناسایی و تایید قرار گرفتند. با استفاده از آزمون کیفی ژلوز قرمز مشخص گردید که7،87و6درصد سویه ها به ترتیب قادر بهتشکیل مورفوتایپهای rdar،bdarوpdarبودند و به عنوان سویه های بیوفیلم مثبت انتخاب شدند. علاوه بر این،18سویه نسبتبه تمامی آنتی بیوتیکهای انتخابی حساسیت نشان دادند و64درصد سویه ها نیز مقاوم به سیپروفلوکساسین بودند. همچنین،56،50،50 و48 درصد سویه ها نیز به ترتیب نسبت به نالیدیکسیک اسید، لووفلوکساسین، اوفلوکساسین و نورفلوکساسین مقاومت نشاندادند. علاوه بر این،6الگوی مقاومتی نیز در میان سویه ها شناسایی گردید که الگوی شماره6 (مقاومت به تمامی آنتی بیوتیکها) به عنوان الگوی غالب در این مطالعه انتخاب گردید.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان دهنده فراوانی بالای سویه های اشرشیا کلایاوروپاتوژنیک مولد بیوفیلم و مقاوم به خانواده کینولون ها در میان بیماران مبتلا به عفونت ادراری در بیمارستان مورد مطالعه در زاهدان است

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419927 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!