اثر میرسترین بر پارامترهای اسپرم و سطح سرمی هورمون های جنسی در موش های صحرایی نر تحت استرس بی حرکتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه وهدف

استافیلوکوکوس اوریوسمقاوم به متی سیلین یکیاز شایعترین عوامل ایجادعفونت دستگاه ادراری محسوبمی شود که عفونتهای ناشی از این عامل بیماری زا به یک مشکل شایعدر سراسر جهان تبدیلشده است. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی مقاومت به متی سیلین در میان سویه های استافیلوکوکوس اوریوسجدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در شهرهای تهران و اصفهان بود.

روش کار

در طی سالهای 1398-1395در مجموع 4089 جدایه استافیلوکوکوس اوریوسجدا شده از بیماران مبتلابه عفونت ادراری از دو بیمارستان مرجع در شهرهای تهران و اصفهان جمع آوری شدند و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن nucA مورد تایید قرار گرفتند. سویه ها بر روی محیط مولر هینتون آگار واجد 8 میکروگرم/میلی لیتر اگزاسیلین کشت داده شدند وجهت تایید مقاومت سویه ها از روش انتشار از دیسک (سفوکسی تین 30میکروگرم) بر اساس دستورالعملهای CLSIو همچنین آزمون PCRبا استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن mecAاستفاده گردید. به منظور تایپینگ سویه ها از روش های پروفاژ تایپینگ و SCCmec تایپینگ با استفاده از آزمونهای multiplex-PCR جداگانه استفاده گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج حاصل از آزمونهای مختلف در مجموع 1489سویه (36درصد) استافیلوکوکوس اوریوسکهنسبت به سفوکسی تین مقاومت نشان دادند و همچنین واجد ژن mecAبودند به عنوان سویه های استافیلوکوکوس اوریوسمقاوم به متی سیلین مورد تایید قرار گرفتند. تمامی6پروفاژ تایپ و4الگوی پروفاژی در میان جدایه ها شناسایی شدندکه پروفاژ تایپهای SGF، SGFaوSGFb درتمامی سویه ها حاضر بودند و الگوی پروفاژی شماره3نیز غالبترین الگو در میان سویه هابود. همچنین، در مجموع 4SCCmec تایپ درمیان سویه ها مورد شناسایی قرار گرفتند که SCCmec تایپ فراوانترین تایپ درهر دو شهر بود. علاوه بر این،18درصد سویه ها نیز واجد پروفاژ تایپ SGA و SCCmecتایپهایIV یاV بودند.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده فراوانی نسبتا بالای سویه های استافیلوکوکوس اوریوسمقاوم به متی سیلین در میان بیماران مبتلا به عفونت ادراری در شهرهای تهران و اصفهان است. این سویه ها که اغلب منشاء بیمارستانی دارند واجدپروفاژ تایپهای مختلف هستند و قادر به تولید طیف وسیعی از عوامل حدت و عفونتهای مختلف در بیماران می باشد

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!