بررسی توالی کامل ژن های فسفوپروتئین و ماتریکس ویروس نیوکاسل جدا شده از مزارع مرغ شمال شرق ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

ویروس نیوکاسل از جمله عوامل بیماری زایی است که گونه های مختلف پرندگان را در سرتاسر جهان آلوده می کند. رخداد مکرر این بیماری در سال های اخیر و در نقاط مختلف ایران، خسارات اقتصادی قابل توجهی را به صنعت طیور کشور وارد کرده است. منطقه ی شمال شرق کشور از صنعت گسترده ای در زمینه ای بهداشت و پرورش طیور برخوردار است. بنابراین بررسی مداوم بیماری نیوکاسل در این منطقه، اهمیت بالایی در کنترل بیماری دارد.

هدف

توالی ژن فیوژن، حدت ویروس نیوکاسل را تعیین می کند. علاوه بر آن، اهمیت توالی ژن های فسفوپروتیین و ماتریکس نیز در تکامل و حدت ویروس ثابت شده است. علی رغم این اهمیت، تاکنون ارزیابی مولکولی این ژن ها در ایران بسیار محدود بوده است. در این راستا، توالی کامل ژن P و M جدایه ای از ویروس به عنوان معرفی از عامل همه گیری گسترده ی بیماری در شمال شرق کشور در سال 2011 را مورد مطالعه قرار دادیم.

روش کار

پس از تکثیر و شناسایی، توالی نوکلیوتیدی و آمینواسیدی جدایه ی مورد مطالعه توسط روش های بیوانفورماتیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین همسانی، ترکیب آمینواسیدی و ارتباط فیلوژنتیکی این جدایه یا سایر سویه های گزارش شده از ایران و جهان مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج

سویه ی مورد مطالعه از نظر توالی ، بیشترین شباهت را به سویه های با ژنوتیپ VII.I.I گزارش شده از ایران و چین نشان می داد. بررسی های فیلوژنتیکی، این سویه را در کنار توالی های سال های 2011 تا 2019 گزارش شده از ایران و همچنین توالی های کشور چین قرار داد. با این حال، این سویه فاصله ی ژنتیکی بیشتری نسبت به سویه های واکسینال و دیگر ژنوتیپ های شناخته شده در جهان را نشان می داد.

نتیجه گیری نهایی

به طور کلی، مطالعات ما نشان می دهد که علی رغم ظهور ژنوتیپ های جدید ویروس نیوکاسل در ایران، تحت ژنوتیپ VII.I.I این ویروس نیز همچنان در حال گسترش می باشد. علاوه بر این، شیوع پایدار ژنوتیپ های ویروس نیوکاسل در شمال شرق کشور، اهمیت مدیریت امنیت زیستی و مطالعه ی فعال بیماری در منطقه را یادآور می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
126 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!