شناسایی مولکولی ویروس سیاه شدن سلول ملکه و ارتباط آن با تک یاخته نوزما در زنبورستان‎های استان های البرز، تهران و مازندران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ویروس سیاه شدن سلول ملکه یک عامل بیماریزای ویروسی نوزادان ملکه در کلنی های زنبورعسل است که باعث ایجاد تلفات قابل توجه در نوزادان ملکه می شود. این ویروس سبب می شود دیواره سلول ملکه به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه تغییر رنگ دهد. در سلول ها، نوزاد ملکه در اثر ابتلا به بیماری و تکثیر ویروس در زمان شفیرگی و یا پیش شفیرگی می میرد. هدف از این مطالعه تعیین میزان آلودگی زنبورستان های استان های البرز، تهران و مازندران از نظر ویروس سیاه شدن سلول ملکه و تک یاخته نوزما بود. نمونه برداری از 154 زنبورستان در 3 استان مذکور با همکاری سازمان دامپزشکی کشور انجام شد. از هر زنبورستان حدود 100 عدد زنبور عسل بالغ نمونه گیری شده و به بخش تحقیقات زنبورعسل، کرم ابریشم و حیات وحش موسسه رازی ارسال گردید. نمونه ها ابتدا از نظر نوزما به طریقه میکروسکوپی بررسی شد و سپس جهت بررسی آلودگی به ویروس سیاه شدن سلول ملکه، استخراج RNA و واکنش زنجیره پلیمراز معکوس (RT-PCR) با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام گردید. محصولPCR  الکتروفورز شده و باندهایی با طول bp 477 مشاهده شد.در این مطالعه از 154 زنبورستان، در 70 زنبورستان 45/45 % (با  فاصله اطمینان 95 درصد: برابر 66/53 % - 42/37 %) ویروس سیاه شدن سلول ملکه، در 25 زنبورستان 16/23 % (با فاصله اطمینان 95 درصد: برابر 02/23 % - 8/10 %) نوزما و در 9 زنبورستان هر دو عامل ویروس سیاه شدن سلول ملکه و نوزما 8/5 % (با فاصله اطمینان 95 درصد: برابر 8/10 % - 7/2 %) شناسایی شد. بنابر این هر چند که زنبوران کارگر مخزن مهمی برای تجمع ویروس در کلنی های زنبور عسل بوده و می توانند تهدیدی بالقوه برای جمعیت نوزادان ملکه باشند ولی ارتباط معنی داری بین حضور نوزما و آلودگی به ویروس سیاه شدن سلول ملکه در این تحقیق مشاهده نگردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419974 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!