چیستی مرگ از دیدگاه ملاصدرا و علم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

یکی از مسائل بحث‌برانگیز معاصر، مرگ و چالش‏های مرتبط با آن است. این موضوع در فلسفه و پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی چیستی مرگ از دید ملاصدرا و علم پزشکی (سنتی و مدرن) می‌باشد.

مواد و روش ‏ها:

روش این پژوهش، از نوع تطبیقی است که با رجوع به منابع کتابخانه‏ای و تحلیل چیستی مرگ به مقایسه دیدگاه ملاصدرا و پزشکی در این زمینه پرداخته می‏شود.

یافته ‏ها:

علم پزشکی در تبیین موضوع مرگ، بر علائم جسمانی تکیه دارد (علت قابلی). پزشکی مدرن مرگ را اموری نظیر «توقف نفس»، «توقف قلب و عدم جریان خون در بدن» و... می‏داند. در طب سنتی نیز مرگ، معادل ازبین‌رفتن حرارت غریزی است. در فلسفه ملاصدرا این امور بیان علت قابلی مرگ است و حقیقت و ضرورت مرگ را تبیین نمی‏کند. مطابق دیدگاه او در مرگ طبیعی، نفس انسان در اثر حرکت جوهری کمالاتی را کسب می‏کند و هنگامی که از طریق بدن به کمالات شایسته خود رسید، بدن را رها می‏کند و مرگ واقع می‏شود. بنابراین در نگاه ملاصدرا مرگ طبیعی، نتیجه کمال نفس است. این رویکرد، رویکردی متافیزیکی از مسئله مرگ و تبیین حقیقی ضرورت مرگ است.

 نتیجه‌گیری:

بحث ملاصدرا از مرگ فراتجربی است که در آن با روش استدلالی، تحلیل جدیدی از مرگ انسان ارائه داده می‏شود و در این راستا حقیقت و ضرورت مرگ روشن می‏شود، اما رویکرد علم پزشکی، مبتنی بر تجربه و بیان علت قابلی مرگ است که هیچ‏گاه ضرورت مرگ را تبیین نمی‏کند. از این‌جهت این دو از یک موضع درباره مرگ صحبت نمی‌کنند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!