تاثیر تروگزروتین براسترس اکسیداتیو ناشی از ایسکمی-خونرسانی مجدد میوکارد در موشهای صحرایی دیابتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت یکی از عوامل اصلی افزاینده ریسک بیماری ایسکمی قلب  است. هدف از این مطالعه بررسی اثر داروی تروگزروتین با خاصیت آنتی اکسیدانی بر آسیب ناشی از ایسکمی- خونرسانی مجدد میوکارد در موش صحرایی دیابتی تجربی ناشی از تزریق استرپتوزتوسین است.

مواد و روش ها

موشهای صحرایی نر نژاد ویستار (250-270 گرم) به 4 گروه تقسیم شدند: گروه کنترل، گروه تروگزروتین، گروه استرپتوزتوسین و گروه استرپتوزتوسین+ تزروگزروتین. دیابت در رت ها  با تزریق داخل صفاقی دوز 50 میلی گرم بر کیلوگرم استرپتوزوتوسین القاء شد و رت ها  به مدت 10 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. موش های صحراییگروه استرپتوزتوسین+ تزروگزروتین از هفته هفتم به بعد، داروی تروگزروتین را  به صورت گاواژ خوراکی به مدت 4 هفته دریافت کردند. قلب رت های تمامی گروه ها بعد از جدا شدن از بدن، در دستگاه لانگندروف  قرار داده شد و بعد از اعمال ایسکمی به مدت 30 دقیقه، بلافاصله به مدت60 دقیقه جریان خون مجدد برقرار شد. مقدار آنزیم لاکتات دهیدروژناز در جریان  خون کرونری و نیز پارامترهای سوپراکسید دسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز در بافت میوکارد تحت ایسکمی- رپرفیوژن با استفاده از کیت های ویژه اندازه گیری شد.

یافته ها

وزن بدن و مقدار آنزیم های سوپراکسید دسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز در موشهای صحرایی دیابتی نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری  پیدا کرد (P<0.05). تروگزروتین در گروه استرپتوزتوسین+ تزروگزروتین، موجب  بهبودی  مقدار این آنزیم ها به مقادیر طبیعی شد (P<0.05)، درصورتیکه مقدار لاکتات دهیدروژناز در این گروه کاهش یافت (P<0.05).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که تروگزروتین شدت آسیب ناشی از ایسکمی - رپرفیوژن جریان خون میوکارد موش های صحرایی دیابتی را کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!