اپیدمیولوژی، اتیولوژی و نتایج بالینی پنومونی اکتسابی در یک بیمارستان آموزشی. یک مطالعه مبتنی بر جمعیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پنومونی اکتسابی از جامعه یکی از مهم ترین علل بستری در محیط بالینی و یکی از علل شایع مرگ است. مطالعات مبتنی بر جمعیت که ارزیابی از علل و شیوع بیماری پنومونی اکتسابی از جامعه در کشورهای درحال توسعه وجود ندارد. در این مطالعه آینده نگر، شیوع، علت و نتیجه بیماران مبتلابه پنومونی اکتسابی از جامعه در جمعیت ایران ارزیابی شده است.

مواد و روش ها

در یک دوره 5 ساله، این مطالعه مقطعی و توصیفی از نوع بیمارستانی بر روی 357 بیمار مبتلابه پنومونی اکتسابی از جامعه در سن 18 تا 95 سال انجام شد. معیارهای دموگرافیک و داده های بالینی مربوط به پنومونی اکتسابی از جامعه شامل تب، سرفه، خلط، تنگی نفس، هموپتیزی، علایم دستگاه گوارش و از دست رفتن هوشیاری ثبت شد. یافته های آزمایشگاهی و آنتی بیوتیک های تجویزشده از پرونده های مربوطه گرفته شد. نتایج مایع لا واژ برونکوآلویولار و نمونه خلط و همچنین نتایج کشت ثبت شد. برای بررسی روابط بین متغیرهای مختلف از آزمون t زوجی ، tدو نمونه مستقل از هم ، و کای دو استفاده شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

 تعداد کل بیماران وارد شده در مطالعه 384 بیمار می باشد که 55/2% مرد و 44/8% زن بودند(0/2 =P value). شایعترین بیماری زمینه ای با35/9 % پنومونی اکتسابی از جامعه بود. شایع ترین علامت سرفه خلط دار بوده است که در 85/2% از بیماران مشاهده گردید. شایع ترین میکروارگانیسم های جدا شده از کشت  استافیلوکوکوس اوریوس با 9/1% و آسینتوباکتر با 8/9 % بود. بیشترین آنتی بیوتیک مصرفی در این مطالعه سفتریاکسون با 43/3 % بود. گونه های آسینتوباکتر شایع ترین پاتوژن در بیرون زدگی پلور اگزوداتیو بود (51/5%). در بررسی از افرادی که دارای  ESR مثبت بوده اند 62/2 % مرد و  37/8% زن بوده اند که با به صورت معنی داری  0/03= P value ) در مردان تعداد بیشتری با افزایش ESR خود را نشان داده است. از 89 مورد مرگ به دنبال نومونیا،  43/8% سن کمتر از 65 سال و56/2% سن بیش از 65 سال داشته اند که با 0/01= P-value معنی دار می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به موارد شیوع بالای استافیلوکوکوس اوریوس و مورتالیتی بالاتر در افراد مسن،افراد مراجعه کننده با کاهش سطح هوشیاری و افراد دارای بیماری زمینه ای انسدادی ریوی لازم است بررسی های دقیق از نظر کشت خلط در بدو مراجعه انجام شود و درمان مناسب در راستای کاهش مقاومت دارویی بر اساس پاتوژن مشخص شده در اسرع وقت شروع گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
60 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!