درمان لیکن پلان دهانی مقاوم به دارو با استفاده از لیزر Nd-YAG: گزارش مورد

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

لیکن پلان دهانی (OLP) یکی از شایعترین بیماری های مزمن در حفره دهان بدون علت مشخص  می باشد و یک تا دو درصد جمعیت را شامل می شود. درمان بیماران  علامت دار یک چالش  می باشد. علیرغم  درمان های مختلف، بسیاری از پروتکل های درمانی با شکست مواجه می شود. درمان با لیزر می تواند روش جایگزین مناسب در درمان OLP  باشد.

مواد  و روش ها

خانمی 43 ساله با شکایت از  زخم و سوزش زبان(VAS=7) visual analogue scale  درسطح پشتی و طرفی  سمت چپ که از یک سال ایجاد شده بود مراجعه نمودند بیمار قبلا تحت درمان با  کورتیکواسترویید موضعی بوده  اما به علت عدم بهبودی کامل در سوزش زبان و باتوجه به طولانی شدن درمان، داروهای خود را از 3 ماه قبل قطع کرده بود. پوست و سایر مخاطات درگیری نداشت، بیمار هیچ مشکلی از نظر سیستمیک نداشت، در حال حاضر هیچ دارویی مصرف نمی کرد، هیچ ترمیم امالگامی مجاور ضایعه مشاهده نشد و به طور کلی هیچ عامل اتیولوژیکی یافت نشد. بیوپسی انسیژنال  جهت بررسی هیستوپاتولوژی انجام گردید. با توجه به علایم بالینی و نتایج هیستوپاتولوژی تشخیص OLP قطعی شد. برای بیمار کورتیکواسترویید موضعی تجویز شد. سوزش زبان به صورت کامل رفع نشد؛ همچنین با قطع دارو  عود دیده شد. در اقدام بعدی تزریق تریامسینولون استوناید در مخاط با ضایعه اتروفیک و اروزیو انجام شد که بیمار   مدتی بی علامت گردید اما پس از 1ماه علایم مجددا عود کرد. در اقدام سوم مواضع  سوزش و ضایعات لیکن پلانی تحت تابش لیزر Nd-YAG با توان 2.5 وات و طول موج 1064 نانومتر قرار گرفت.

یافته ها

در فالوآپ دو ماهه بیمار کامل فاقد علامت بوده (VAS=0) در معاینه مخاط اثری از ضایعات لیکن پلانی دیده نشد.

نتیجه گیری

 این مطالعه  نشان داد  که  درمان  لیزر در OLP  را می توان به عنوان درمانی جایگزین در موارد  ممنوعیت کورتیکواسترویید یا  مقاوم به دارو به کار برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!