مطالعه اثر ضدمیکروبی نیسین و عصاره الکلی سیر بر فعالیت استافیلوکوکوس اورئوس ATCC1113 تلقیح شده در فیله چرخ شده ماهی تیلاپیا در 4 درجه سلسیوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استافیلوکوکوس اوریوس علاوه بر مسمومیت غذایی عامل ایجاد بسیاری از عفونت ها در انسان می باشد و برای صنعت غذایی خطری جدی محسوب می شود. این مطالعه به منظور ارزیابی عصاره الکلی سیر (Allium sativum) و اثرات ضد باکتریایی آن در مهار باکتری استافیلوکوکوس اوریوس (Staphylococcus aureus) به تنهایی و توام با نیسین در گوشت چرخ شده ماهی تیلاپیا انجام گردید. استخراج عصاره الکلی سیر با روش تبخیر در خلا و توسط دستگاه روتاری صورت پذیرفت. اثر غلظت های مختلف عصاره الکلی سیر (0، 1، 5/2، 5/3، 5 درصد) و نیسین (0، 5/0، 5/2 میکروگرم برگرم) و ترکیب مقادیر مختلف نیسین (میکروگرم برگرم) و عصاره (درصد) (25/0+5/3)، (25/0+5)، (5/0+1)، (5/0+5/2)، (5/2+1)، (5/2+5/2) بر رفتار رشد باکتری مذکور در دمای 4 درجه سلسیوس طی 21 روز بررسی گردید. نتایج نشان داد که رشد باکتری در غلظت های 5/3 و 5 درصد عصاره سیر به ترتیب از روزهای 12 و 9 به بعد و نیسین 5/0، 5/2 به ترتیب از روزهای 9 و 6 به بعد متوقف شد. غلظت های پایین عصاره سیر (1 و 5/2 درصد) باکتری را مهار نکرد. تیمارهای ترکیبی عصاره به همراه نیسین توانستند از روز 6 به بعد رشد باکتری را متوقف نمایند. با توجه به یافته های این تحقیق می توان گفت عصاره سیر و باکتریوسین نیسین به تنهایی دارای خاصیت مهارکنندگی بوده و به عنوان یک نگه دارنده طبیعی مواد غذایی به جای انواع شیمیایی و صنعتی آن معرفی می شوند. به کارگیری توام این ترکیبات اثرات سینرژیست آن ها را در کنار هم به اثبات رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2421024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!