اثرات ضد میکروبی باکتری های اسیدلاکتیک با توانایی پروبیوتیکی جداشده از ماست های سنتی بر میکروارگانیسم ‍ های بیماری زای غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رشد انواع میکروارگانیسم های بیماری زا در محصولات غذایی باعث بیماری های جدی در انسان می شود و برای کنترل این آلودگی ها استفاده از لاکتیک اسید باکتری ها روشی امیدوارکننده و درحال توسعه است. در این مطالعه، جداسازی لاکتیک اسید باکتری ها از ماست های سنتی انجام شد که درمجموع 140 جدایه جداسازی شدند. توانایی پروبیوتیکی باکتری های لاکتیک اسید ازجمله مقاومت به شرایط اسیدی، مقاومت به نمک های صفراوی و حساسیت به ده آنتی بیوتیک مهم بررسی شد. سپس از باکتری های دارای توانایی پروبیوتیکی برای مهار میکروارگانیسم های بیماری زای غذایی استفاده شد. قطر هاله های اندازه گیری شده از محیط باکتریایی، اندازه گیری و ثبت شد و خواص ضد میکروبی سویه ها مقایسه شد. همچنین برای شناسایی سویه ها از تکنیک ARDRA استفاده شد. نتایج نشان داد که تمام سویه های جداشده تحمل بسیار خوبی در 5/2 pH و نمک صفراوی 3/0 درصد دارند و جدایه های شماره 12، 100 و 102 به عنوان مقاوم ترین سویه علیه میکروارگانیسم های بیماری زای غذایی موردمطالعه شناخته شدند. یافته های به دست آمده از این تحقیق نشان داد که نمونه های ماست منبع مهمی برای تولید باکتری های دارای توانایی پروبیوتیکی با فعالیت ضد میکروبی هستند و می توانند علیه میکروارگانیسم های بیماری زای غذایی مورداستفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2421027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!