بررسی علل وقوع سوانح ترافیکی در حاشیه کلان شهرها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سوانح ترافیکی و صدمات ناشی از آن، زندگی بسیاری از مردم جهان را تهدید می‌کند و سالانه حدود 250/1 میلیون نفر در جهان در سوانح جاده‌ای کشته و بیش از 50 میلیون نفر دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. تحقیق حاضر در راستای تحلیل علل وقوع این سوانح ترافیکی در حاشیه شهرها با تاکید بر متغیر حاشیه‌نشینی در شهر مشهد است.

روش

این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، کیفی از نوع تحلیل محتوای جهت‌دار[1] است. جمعیت مشارکت‌کننده شامل روسا، معاونان و کارشناسان پلیس راهور در امور تصادفات در تهران هستند، که به تعداد 21 نفر و براساس نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. روش گرداوری اطلاعات میدانی و ابزار ان مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری است. در روایی تحقیق از روش محتوایی و پایایی آن بر طبق ضریب توافق درصدی با تاکید بر مدل هفت‌گانه کرسول (1391) انجام شده است.

یافته‌ها

یافته‌ها نشان داد که برای پیش‌بینی و پیش‌گیری سوانح ترافیکی حاشیه کلان‌شهر مشهد براساس اولویت‌بندی صورت‌گرفته توسط مصاحبه شونده‌ها، آموزش، موتورسیکلت سواران، عابران‌پیاده، پلیس راهور در پیش‌گیری و ایجاد پایگاه‌های مردمی از اهمیت بیشتری در شناسایی مشکلات ترافیکی و علل سوانح ترافیکی حاشیه کلان‌شهرها نقش داشت.

نتایج

نتایج نشان داد که شرایط حاکم بر حاشیه‌نشینی (برای مثال: تراکم محلات و جمعیت، زیرساخت‌ها و مدیریت جامعه شهری) تا اندازه زیادی در وقوع و گسترش سوانح ترافیکی دخیل بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2422015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!