شناسایی عوامل مرتبط با شدت تصادفات معابر بزرگراهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تجزیه و تحلیل پارامترهایی که باعث وقوع تصادفات می شوند، می تواند به بهبود ترافیک کمک کند. در سال 1399، تعداد 584 فوت ناشی از تصادفات وسایل نقلیه در کلان شهر تهران ثبت شده است. از این تعداد، 67درصد از تلفات در بزرگراه ها و 33درصد در سایر معابر شهری رخ داده است. پژوهش گران بسیاری به تحلیل و بررسی علل و شدت تصادفات پرداخته اند تا با ارایه راه کارهای مناسب به کاهش این خسارات کمک کنند. هدف اصلی این مطالعه، تعیین عوامل مرتبط با شدت تصادفاتی است که در بزرگراه های کلان شهر تهران رخ داده است.

روش

 این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش های کمی گردآوری داده ها، توصیفی- مقطعی است. گردآوری اطلاعات موردنیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی و استفاده از داده های آماری مربوطه انجام گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار تصادفات به وقوع پیوسته در ده بزرگراه منتخب شهر تهران استفاده شده است. به منظور شناسایی عوامل موثر بر شدت تصادفات معابر بزرگراهی، مدل رگرسیون لجستیک دودویی و 90852 داده واقعی تصادفات در بازه زمانی سال های 1390 تا 1399 به کار گرفته شدند و تحلیل حساسیت عوامل شناسایی شده نیز انجام شد.

یافته ها

یافته های  تحقیق نشان داد، احتمال وقوع تصادفات جرحی از ساعت 12 ظهر تا 4 عصر با 8/57درصد بیشتر از سایر بازه های زمانی است. تصادفات در روزهای هفته سه برابر بیشتر نسبت به تصادفات آخر هفته ها منجر به جرح می شوند. وقتی عوامل دیگر در حد متوسط ​​خود نگه داشته شدند، تصادفات مربوط به موتورسیکلت ها 7/79درصد احتمال آسیب دیدگی داشتند. معلوم شد که نقش سرعت در تصادفات 13 برابر بیشتر از نقص فنی وسیله نقلیه است.

نتیجه گیری

در نتیجه این تحقیق مدیریت شهری می تواند اقدامات مختلفی را برای بهبود ایمنی ترافیک انجام دهد، ازجمله این اقدامات، کاهش سرعت، تشویق استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و تصمیم گیری آگاهانه در ایجاد مناطق با محدودیت سرعت در بزرگراه ها است.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2422017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!