بررسی دانش و نگرش نوجوانان نسبت به آکنه ولگاریس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آکنه شایع ترین شرایط درماتولوژیکی در سراسر دنیاست که به طور تقریبی همه افراد را برای یک بار در زندگی مبتلا می سازد.. پیامدهای این بیماری فراتر از نشانه های اندکی است که بر چهره فرد ظاهر می شود. اهمیت این بیماری نباید نادیده گرفته شود؛ زیرا این بیماری می تواند اثرات نامطلوب روانی و اجتماعی زیادی برای فرد مبتلا به دنبال داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی دانش و نگرش نوجوانان جنوب ایران در مورد آکنه در  سال 2019 می باشد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و از نوع  مقطعی می باشد که در سال 2019  بر روی 351 نفر از  دانش آموزان دوره متوسطه جنوب ایران که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی دانش و نگرش نسبت به آکنه بود که از طریق خود گزارش دهیی تکمیل گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 آنالیز شد. سطح معنادار کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. 

یافته ها

میانگین نمره دانش و نگرش نسبت به آکنه به ترتیب 3.6 ± 3 /11 (محدوده 27-0) و 3.6 ± 8 /22 (محدوده = 32-8) بود. میزان دانش در رابطه با  آکنه در 9.1٪ درصد کم ، در 87.2٪ متوسط ​​و در 3.7٪ درصد بالا گزارش شد. میزان نگرش در رابطه با آکنه در 4.8٪ مطلوب، در 82.8٪ متوسط ​​و در 12.4٪ درصد ضعیف گزارش شد. میانگین نمرات نگرش در هر دو جنس مشابه بود، اما میانگین نمرات دانش در دختران به میزان معناداری بالاتر از پسران گزارش گردید (0.015=P).

بحث و نتیجه گیری

در مجموع نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که دانش و نگرش دانش آموزان در رابطه با آکنه ولگاریس به طور عمده در حد متوسط می باشد و با توجه به نتایج به دست آمده توصیه می شود که برنامه ریزی و اقدامات لازم در مورد ارتقاء سطح دانش و نگرش دانش آموزان دبیرستانی در رابطه با آکنه ولگاریس در جنوب ایران فراهم گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2422219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!