سنجش نابرابری های اجتماعی- اقتصادی در بهره مندی از خدمات دندانپزشکی در خانوارهای استان لرستان و مقایسه با استان های هم جوار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نابرابری های اجتماعی- اقتصادی در استفاده از خدمات دندانپزشکی یک چالش عمده سیاست های سلامت در بسیاری از کشورها است. این مطالعه مقطعی با هدف بررسی نابرابری اجتماعی اقتصادی در بهره مندی از خدمات دندانپزشکی در لرستان و مقایسه با استان های هم جوار انجام شده است.

روش

داده های مورد نیاز از پیمایش هزینه و درآمد خانوار جمع آوری گردید. حجم نمونه شامل 5547 خانوار استان های غرب کشور بود. جهت تعیین مهم ترین عوامل موثر بر بهره مندی از خدمات دندانپزشکی از روش رگرسیونی لاجستیک و جهت سنجش نابرابری بین گروه های درآمدی از شاخص تمرکز و منحنی تمرکز استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار استاتا نسخه 14 انجام شد.

نتایج

بیشترین و کمترین درصد بهره مندی از خدمات دندانپزشکی در میان خانوارها به ترتیب مربوط به استان های همدان (02/7 درصد) و لرستان (19/3 درصد) می باشد. نتایج شاخص تمرکز نشان داد بهره مندی و هزینه های خدمات دندانپزشکی در میان خانوارهای با وضعیت اقتصادی- اجتماعی بالاتر متمرکز است؛ به عبارت دیگر نابرابری به نفع ثروتمندان است. زن بودن سرپرست خانوار و افزایش بعد خانوار منجر به کاهش بهره مندی از این خدمات می گردد. سطح تحصیلات بالاتر سرپرست خانوار و افزایش تعداد افراد شاغل و افراد باسواد خانوار ارتباط مثبتی با بهره مندی از خدمات دندانپزشکی نشان داد.

نتیجه گیری

بهره مندی از خدمات دندانپزشکی در بین گروه های اقتصادی- اجتماعی بالاتر به طور معناداری بیشتر بود. این نابرابری ها با معرفی و اجرای سیاست های هدفمند، قابل اجتناب هستند. خانوارهای با درآمد پایین، سطح تحصیلات کمتر و بیکاران باید در تمرکز سیاست گذاری برای مقابله با نیازهای برآورده نشده مراقبت های دندانپزشکی قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2422904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!