بررسی ارتباط انعطاف پذیری روان شناختی مادر در فرزندپروری با افسردگی نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به پیامدهای منفی زیادی که با افسردگی نوجوانان همراه است، پژوهشگران تلاش می کنند درک بهتری از عوامل دخیل در ایجاد و تشدید نشانه های این اختلال، حاصل کنند. هدف پژوهش تعیین ارتباط «انعطاف پذیری روان شناختی مادر در فرزندپروری» با افسردگی نوجوان پس از کنترل آماری اثر افسردگی مادر بود.

روش

برای بررسی این هدف، از روش توصیفی-همبستگی استفاده شد. جامعه پژوهش را دانش آموزان متوسطه اول شهرهای تهران، بولداجی و همدان و مادر آن ها در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل داده بود. به صورت تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، 432 نوجوان-مادر انتخاب شدند. شروط ورود به مطالعه عبارت بودند از زندگی با هردو والد و باسواد بودن مادر (حداقل پنجم ابتدایی). نوجوان مقیم مراکز تحت نظارت بهزیستی (بی سرپرست با بدسرپرست) از مطالعه کنار گذاشته شدند. با استفاده از پرسشنامه های انعطاف پذیری روان شناختی در فرزندپروری، پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه خودگزارش دهی نوجوان داده ها گردآوری شدند.

نتایج

رابطه آماری مثبت معناداری بین افسردگی نوجوان و افسردگی مادر وجود دارد (0/001= p). همچنین، «انعطاف پذیری روان شناختی مادر در فرزندپروری» رابطه آماری منفی معناداری با افسردگی نوجوان داشت (0/001= p). همچنین، پس از کنترل آماری اثر افسردگی مادر، «انعطاف پذیری روان شناختی مادر در فرزندپروری» قادر است به طور معناداری افسردگی نوجوانان را پیش بینی کند (0/001= p).

نتیجه گیری

 انعطاف پذیری روان شناختی بیشتر در فرزندپروری باعث می شود مادر بیشتر درگیر شیوه های فرزندپروری مثبت شود و شیوه های فرزندپروری مثبت با افسردگی کمتر فرزندان همراه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2424270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!