بررسی عملکرد رویشی کهن ترین توده دست کاشت کاج بروسیا (Pinus brutia Ten) در شهرستان خرم آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعه عملکرد رویشی جنگل کاری ها و بررسی میزان سازگاری کاشت گونه در محیط رویشگاهی جدید، سبب افزایش میزان موفقیت جنگل کاری های آینده می شود. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی عملکرد رویشی جنگل کاری کاج بروسیا  (Pinus brutia Ten)در یک توده دست کاشت با مساحت 41 هکتار با تراکم کاشت 3×2متر، واقع در قسمت شمالی شهرستان خرم آباد انجام گرفت. 

روش بررسی

بدین منظور تعداد 5 اصله درخت کاج بروسیا از توده مورد بررسی به طور تصادفی، انتخاب و قطع گردید. رویش حجمی  5 اصله با استفاده از آنالیز تنه محاسبه شد. همچنین برای بررسی دقیق تر رویش درختان کاج بروسیا در منطقه مورد مطالعه، 35 نمونه رویشی در ارتفاع برابر سینه درختان سرپا با مته سال سنج تهیه شد و بر اساس آنالیز رگرسیونی بین رویش قطری و رویش حجمی، رویش حجمی 35 نمونه مته سال سنج برآورد  و در نهایت داده های رویش سالانه، 40 درخت کاج بروسیا استخراج شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که در مقایسه با جنگل کاری های مرغوب کاج بروسیا درکشور مبدا (ترکیه) با سن و تراکم کاشت یکسان، منطقه  مورد مطالعه از رویش سالیانه حجمی در هکتار  کم تر و  موجودی حجم در هکتار و رویش متوسط حجمی و ارتفاع غالب بیش تر برخوردار است به طور کلی منطقه ی مورد نظر، بسیار نزدیک به کلاسه ی رویشگاهی مرغوب قرار می گیرد.  همچنین در این بررسی گونه کاج بروسیا در شهرستان خرم آباد تا قبل از 30 سالگی به تولید متوسط سالیانه  95/11متر مکعب در هکتار می رسد، که این عملکرد رویشی نشان دهنده ی سازگاری قابل قبول این گونه نسبت به شرایط اکولو‍‍‍‍ژیکی منطقه است.

بحث و نتیجه گیری

  بنابراین بر اساس عملکرد رویشی مناسب و تند رشد بودن گونه، می توان به منظور تولید چوب صنعتی و تامین صنایع کاغذ سازی برای جلوگیری از خروج بیش از حد ارز از کشور، مناطقی با شرایط اکولوژیکی مشابه را به عنوان عرصه های مناسب جنگل کاری با گونه کاج بروسیا مورد توجه قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2424732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!