بررسی اثر تراکم و کودهای آلی بر عملکرد و شاخص بهره وری بارش گیاه دارویی مرزه بختیاری (Satureja bachtiarica Bunge) در شرایط دیم منطقه دماوند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور ارزیابی عملکرد و شاخص بهره وری بارش گیاه دارویی مرزه بختیاری (Satureja bachtiarica Bunge.) تحت تاثیر کاربرد کودهای آلی و تراکم های مختلف بوته در شرایط دیم، آزمایشی به صورت کرتهای خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال های زراعی 1396 و 1397 در ایستگاه تحقیقات مرتع همند دماوند انجام شد. کود آلی به عنوان عامل اصلی در سه سطح شامل کود دامی (گاوی) پوسیده 30 تن در هکتار، کاه گندم غنی شده 10 تن در هکتار و شاهد (بدون کود) و عامل فرعی تراکم در سه سطح 26666 ،40000 و 80000 بوته در هکتار بود. میزان بارندگی موثر در سال اول و دوم به ترتیب 278 و390 میلی متر بود. نتایج نشان داد اثر متقابل سال و کودآلی و همچنین سال و تراکم بوته موجب افزایش معنی دار عملکرد ماده خشک و شاخص بهره-وری بارش شد. بالاترین مقدار عملکرد ماده خشک گیاه با 385 کیلوگرم در هکتار در سال دوم در تیمار کود دامی و بیشترین مقدار شاخص بهره وری بارش با 986/0 کیلوگرم بر میلی متر در هکتار در سال دوم در تیمار کود دامی بدست آمد. در این پژوهش، استفاده از کود دامی و تراکم زیاد (80000 بوته در هکتار) در سال دوم، موجب افزایش عملکرد ماده خشک و شاخص بهره وری بارش گیاه مرزه بختیاری شد. بطور کلی ظرفیت سازگاری و عملکرد مناسب مرزه بختیاری، شاخص بهره وری بارش بالای این گونه را نشان می دهد، که می توان از آن به عنوان گونه مناسب دیمکاری، خصوصا جهت بهبود الگوی کشت در زراعت های دیم کم بازده استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!