بررسی مقایسه ای ابعاد اکوتوریسم جانوری از نظر بازاریابان گردشگری و کارشناسان محیط زیست (مورد پیمایش منطقه حفاظت شده الوند خمین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هر ساله بر افراد مشتاق به طبیعت گردی به ویژه محیط زیست جانوری در دنیا اضافه می شود به نحوی که طبیعت گردی یکی از حوزه های اصلی گردشگری شناخته شده است. لازمه ورود به اکوتوریسم جانوری این است که چالش های اساسی این حوزه درک شود. از یک سو گردشگران بی شماری برای حضور در اکوتوریسم جانوری لحظه شماری می کنند و از سوی دیگر طرفداران محیط زیست اکوتوریسم جانوری را به صلاح یک منطقه حفاظت شده نمی دانند. این پژوهش با هدف بررسی نگرش بازاریابان گردشگری و کارشناسان محیط زیست نسبت به ابعاد اکوتوریسم جانوری در منطقه حفاظت شده الوند خمین شکل گرفته است. نمونه آماری پژوهش 230 نفر از کارشناسان و طرفداران محیط زیست و هم چنین متولیان امر بازاریابی گردشگری که با منطقه الوند کاملا آشنا بودند. بعد از پیمایش این دو گروه مشخص شد بین نگرش های هر دو گروه در ابعاد اکوتوریسم جانوری اختلاف نظر وجود دارد. ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ابعادی بودند که هر دو گروه در آن اختلاف نظر داشتند و تنها در بعد محیط زیست اکوتوریسم جانوری نظرات دو گروه یکسان بود. کارشناسان محیط زیست حضور متعدد گردشگران سازمان یافته در قالب تورهای گردشگری را برای منطقه از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به نفع منطقه و محیط زیست جانوری نمی دانستند. در مقابل بازاریابان گردشگری براین باور بودند که نگهداشت منطقه حفاظت شده الوند نیازمند سرمایه گذاری ها و هزینه هایی که اکوتوریسم جانوری می تواند این امر را ممکن سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
423 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!