بررسی فاصله پاپیلای پاروتید تا پلن اکلوزال در مراجعین با دندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تعیین پلن اکلوزال یکی از مهم ترین مراحل کلینیکی در درمان پروتزی بیماران است. لندمارک داخل دهانی پاروتید پاپیلا به عنوان فاکتور کمکی در تعیین پلن اکلوزال استفاده می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان دقیق فاصله پاروتید پاپیلا تا پلن اکلوزال به عنوان معیار کمکی جهت تعیین پلن اکلوزال بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی، حجم نمونه شامل 148 نفر (74 مرد) 18 تا 50 ساله از مراجعه کنندگان به دانشکده دندانزشکی ساری در سال 1398 بود. فاصله عمودی پاروتید پاپیلا تا پلن اکلوزال، در حالت حداکثر تماس کاسپی، توسط پروب در هر دو طرف راست و چپ اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با آزمون correlation و mann-whitney آنالیز شد.

یافته ها

میانگین فاصله(میلی متر) بین پاپیلای پاروتید و صفحه اکلوزال در هر دو سمت راست(R) و چپ(L): در مردان 6/47 R= و 6/70 =L، در زنان 5/84 =R و 6/31=L و به طور کلی6/16=R و 6/51=L بود. این فاصله در مردان در هر دو طرف بالاتر است P در سمت راست و چپ، 0/009 و 0/044). بین فاصله ذکر شده در دو طرف تفاوت معنی داری وجود دارد و سمت چپ بیش تر است (0/03=P-). بین سن و این فاصله رابطه معنی داری وجود نداشت (P- در سمت راست و چپ، 0/083و 0/065).

استنتاج

میزان فاصله پاپیلای پاروتید تا صفحه اکلوزال در دو طرف در مردان به طور قابل توجهی بیش تر از زنان است. همچنین این فاصله در سمت چپ به طور قابل توجهی بیش تر از سمت راست است. بین سن و فاصله ذکر شده رابطه معنی داری مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!