تاثیر دی‏ آلیل سولفید و دی ‏آلیل دی ‏سولفید بر سامانه آنتی ‏اکسیدانی و تخصیص انرژی لاروهای شب ‏پره مینوز گوجه فرنگی، Tuta absoluta Meyrick

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر دو ترکیب موثره موجود در اسانس سیر، دی ‏آلیل سولفید و دی ‏ آلیل دی ‏ سولفید، بر سامانه آنتی اکسیدانی و مصرف انرژی سلولی لاروهای شب ‏ پره مینوز گوجه‏ فرنگی انجام شد. پس از انجام زیست ‏سنجی اولیه به طریق غوطه ‏ وری برگ و محاسبه مقادیر LC30 و LC50، لاروها با این غلظت ‏ ها تغذیه شده و نمونه ‏ های آنزیمی از کل بدن آن ها تهیه شد. نتایج نشان داد که فعالیت آنزیم کاتالاز در لاروهای تیمار شده با دی ‏آلیل سولفید و دی ‏ آلیل دی ‏ سولفید نسبت به شاهد افزایش داشته و بیشترین مقدار در تیمار LC50 دی ‏آلیل دی ‏ سولفید مشاهده شد. تفاوت معنی‏‏ داری در فعالیت سوپراکسید دیسموتاز و پراکسیداز لاروهای شاهد و تیمار شده با غلظت LC30 دو ترکیب موثره وجود نداشت. فعالیت گلوکز 6- فسفات دهیدروژناز در همه تیمارها نسبت به شاهد افزایش یافت؛ اما تیمارهای LC50 هر دو ماده موثره بیشترین فعالیت این آنزیم را نشان دادند. لاروهای تیمار شده با غلظت های LC50 آلیل دی سولفید و دی آلیل دی سولفید بیشترین مقدار مالون دی آلدهید را نشان دادند درحالی که کمترین غلظت در لاروهای شاهد ثبت شد. میزان مصرف انرژی در لاروهای تیمار نسبت به شاهد کاهش معنی ‏داری را نشان داد به طوری که کمترین مقدار در لاروهای تیمار با غلظت LC50 دی آلیل دی ‏سولفید مشاهده شد. نتایج حاضر نشان می دهند که علاوه بر کشندگی، دی‏‏ آلیل سولفید و دی ‏ آلیل دی ‏سولفید سبب القای پاسخ های آنتی اکسیدانی و تحمیل انرژی مصرفی در لاروهای تیمار شده در مقایسه با شاهد می شوند. این تغییرات در نهایت کارایی تولیدمثلی و توانایی انتشار آفت را تحت تاثیر قرار داده و در دراز مدت می تواند از طغیان جمعتی آن بکاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2425971 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!