بیان پذیرنده های NKG2D در سطح لنفوسیت های CD3+ و CD56+ در نمونه خون بیماران پره اکلامپسی و تاثیر سیلیمارین بر فعالیت این سلول ها در محیط کشت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش تعداد و عملکرد سلول های NK و سایتوکاین ها در آندومتریوم و خون محیطی زنان مبتلا به پره اکلامپسی گزارش گردیده است. NKG2D، یکی از پذیرنده های سطح سلولی به عنوان شاخص فعالیت به ویژه در NK و سایر لنفوسیت ها شناخته شده است. سیلیمارین از فلاونوییدهای گیاهی است که به عنوان عامل تعدیل ایمنی با تاثیر مهاری بر سلول های NK روند و شدت بیماری را کاهش دهد. در این مطالعه، تاثیر محلول سیلیمارین بر عوامل ایمنی شناسی موثر در پره اکلامپسی در محیط کشت سلولی مورد بررسی قرار گرفت.

روش ها

نمونه ها از خون بیماران پره اکلامپسی و باردار و غیرباردار سلامت با جداسازی لنفوسیت ها به روش گرادیان غلظت با فایکول و استفاده از روش فلوسیتومتری میزان بیان NKG2D در سطح سلول های CD56+ CD3- و CD3+ بررسی شد. همچنین، از غلظت های متفاوت سیلیمارین در محیط کشت سلولی و بررسی میزان بیان NKG2D در لنفوسیت ها و میزان تولید IFNγ در محیط کشت سلولی با روش الیزا ارزیابی گردید.

یافته ها

در گروه پره اکلامپسی، فراوانی لنفوسیت های CD3- CD56+ و نیز بیان NKG2D در سطح لنفوسیت هایCD56+  افزایش داشت. در حالی که، میزان بیانNKG2D  لنفوسیت ها در محیط کشت در گروه پره اکلامپسی تحت تاثیر سیلیمارین، کاهش یافت. سیلیمارین در محیط کشت سلول هایPBMCs ، حتی در حضور تحریک با IL-2، تولید IFNɣ را به طور معنی داری کاهش داد.

نتیجه گیری

افزایش تعداد سلول های NK و میزان فعالیت آن ها با سنجش پذیرنده NKG2D و نیز افزایش تولید بیشتر IFNɣ در نمونه های بیماران پره اکلامپسی، به خوبی زمینه های عوامل ایمنی شناسی بیماری را بیان می کند. اثربخشی سیلیمارین در محیط کشت سلولی و تعدیل عوامل التهابی، لزوم طراحی مدل های بالینی مصرف کنترل شده ی سیلیمارین در بیماران در معرض خطر را ضروری می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!