همسانه سازی، بیان و تخلیص بخش خارج غشایی پروتئین Tir از باکتری E.coli O157:H7 و ارزیابی ساختاری آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف 

باکتری اشرشیاکلی انتروهموراژیک (Enterohemorrhagic E. coli) سویه ی O157:H7 یک پاتوژن مهم انسان و حیوان است که در انسان موجب بروز اسهال خونریزی دهنده و سندروم اورمی همولیتیک می شود. اتصال به سلول های میزبان اولین گام در تثبیت این باکتری است که به واسطه ی سیستم ترشحی نوع  (T3SS) III و از طریق میان کنش بین پروتیین های ترشحی صورت می گیرد. Tir پروتیینی است که پس از بیان در باکتری و از طریق  T3SS به سلول میزبان منتقل و در غشای آن مستقر می شود و نقش مهمی در اتصال باکتری به میزبان دارد. هدف از این تحقیق ساخت سازه ژنی است که دارای فاکتورهای ویرولانس Tir می باشد.

مواد و روش ها

 طراحی پرایمر اختصاصی برای ژن tir با استفاده از نرم افرازOligo  انجام شد و تکثیر ژن به وسیله واکنش    PCRاز روی DNA الگو صورت گرفت. پس از واکنش های هضم آنزیمی و الحاق ژن درون ناقل بیانی pET28a  ، انتقال ناقل به درون میزبان بیانی انجام شد. پس از تایید همسان سازی ژن، بیان نوترکیب پروتیین   Tirبا استفاده از القاگر IPTG  صورت گرفت. برای تایید پروتیین Tir  آنالیز وسترن بلات انجام شد.

 یافته ها

همسان سازی ژن tir درون وکتور pET28a به شکل مناسب بین جایگاه های مطلوب انجام شد و پروتیین Tir پس از القا، پروتیین نوترکیب بیان  مناسب و قابل توجهی نشان داد. آنتی بادی مورد استفاده در وسترن بلات نیز توانست به شکل مناسبی Tir را شناسایی کند.

نتیجه گیری

در این مطالعه، سازه پایدار محتوی ژن tir ساخته شد که بیان نوترکیب قابل توجهی از پروتیین Tir را از خود نشان داد. بنابراین این سازه را می توان برای تولید پروتیین Tir جهت مطالعات ایمنی زایی علیه E.coli O157:H7  به کاربرد..

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!