بررسی اثر پاسخ سلولی انسانی بر روی پپتید حلقوی RGD تثبیت شده بطور کوالانسی بر روی سطح سیلیکون بروش کلیک شیمی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 این مطالعه بررسی خواص بیولوژیکی پپتید حلقوی حاوی توالی RGD که از طریق شیمی کلیک بر روی سطح سیلیکون بطورکوالانسی تثبیت گردیده است بررسی می نماید.. 

مواد و روش ها

در این مقاله ابتدا پپتید حلقوی بطور اختصاصی به 4- ازیدوفنل ایزوتیوسیانات از طریق یک واکنش اختصاصی متصل میگردد و سپس واکنش حلقه زایی 1و3- دوقطبی آلکین و آزیدو پپتید  با کاتالیزگر مس منجر به تثبیت کوالانت پپتید بر روی سطح سیلیکون میگردد. ساختارهای سطح پپتید و سطح کنترل بوسیله x-ray  فتوالکترون اسپکتروسکوپی و اینفرارد اسپکتروسکوپی ATR-FTIR بررسی گردید. بعد از کشت سلولهای فیبروبلاست بر روی سطوح پپتید و کنترل، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)  و میکروسکوپ روبشی هم کانون لیزری (LSCM) جهت بررسی مورفولوژی سلولهای فیبروبلاست بر روی سطح پپتید و کنترل استفاده گردید. چسبندگی و تکثیر سلولها بر روی سطوح پپتید و کنترل بوسیله آزمون چسبندگی و (MTS)مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

 ازمایشات XPS و ATR-FTIR وجود پپتید را بر روی سطح سیلیکون بطور موفقیت امیزی تایید نمودند. میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)  و میکروسکوپ روبشی هم کانون لیزری (LSCM) نشان دادند که سلولهای فیبروبلاست انسانی بر روی سطح پپتید حلقوی کشیده و تخت هستند به مقدار زیاد و  بصورت زنده و  یکنواختی بر روی سطح پپتید توزیع گردیده اند. نتایج آزمون  چسبندگی سلولی و  (MTS) نشان داد که پاسخ سلولی سلولهای فیبروبلاست بر روی سطوح عامل دارشده با پپتید بطرز چشمگیری بیشتر از سطوح کنترل می باشد.

نتیجه گیری

این تحقیق یک روش ساده جهت تولید سطوح بیولوژیکی فعال برای تهیه بستر بیوسنسورهای بیولوژیک جهت تشخیص بیماریها پیشنهاد می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!