«زیباشناسی موج نوی سینمای ایران» واکاوی دسته بندی های سبکی و زیباشناسانه موج نوی سینمای ایران و ارتباط با ادبیات و هنر نوگرای ایران.

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
طرح مفاهیم نو و نیز قالب های بیان تازه در سینمای ایران در دهه های 1330 تا 1350 در ارتباط با طرح نوگرایی در ادبیات و هنر نوگرای ایران در همین دهه ها بود. به عبارت دیگر جریان موج نوی سینمای ایران به عنوان بخشی از روند نوگرایی فرهنگی در جامعه ایران و ذیل هنر نوگرای ایران قابل مطالعه و تحلیل است. یکی از راه های بررسی این ارتباط مطالعه پیرامون مشابهت های زیباشناسانه و سبکی در موج نوی سینمای ایران و در گونه های ادبی و هنری نوگرای ایران معاصر است. گرچه در بسیاری موارد جریان موج نوی سینمای ایران به لحاظ زیباشناسانه مکتبی یکپارچه انگاشته شده است اما این جریان شیوه های سبکی و زیباشناسانه گوناگونی را پوشش می دهد. دسته بندی های گوناگون سبکی از فیلم سازان براساس بستر فرهنگی و اجتماعی رشد فیلم ساز، خواستگاه طبقاتی و میزان تحصیلات و تاثیر جریان های فرهنگی و ادبی دوران در این جریان قابل اعمال است. این نوشتار نخست به واکاوی گرایش های زیباشناسانه رایج در جریان اصلی و جریان پیشگامان موج نو در سال های 1357-1337 می پردازد. در ادامه ارتباط این گرایش ها را با دسته بندی های گوناگون زیباشناسانه در جریان نوگرایی در هنر و ادبیات و شعر معاصر ایران بررسی می کند. نوشتار با نگاهی تاریخی تحلیلی ارتباط میان تقسیم بندی زیباشناسانه و سبکی در جریان موج نوی سینمای ایران و تاثیر آن از دسته بندی های رایج زیباشناسانه در جریان های ادبی هنری نوگرای ایران در دهه های 1350- 1330 را بررسی می کند و به بحث و نتیجه گیری می پردازد. با توجه به تحلیل تاریخی و رویکرد توصیفی به کار رفته روش تحقیق این نوشتار را می توان توصیفی تحلیلی با رویکرد تاریخی و جامعه شناسانه دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2427542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!