آزمون مدل اثرات مستقیم و غیرمستقیم کارکرد خانواده مبدا و ادراک ازدواج والدین بر افسردگی و کیفیت زناشویی زنان: نقش میانجی بلوغ عاطفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 با توجه به اینکه خانواده مهم ترین نهاد اجتماعی می باشد متغییرهای زیادی ممکن است در روابط زناشویی و کیفیت آن تاثیر گذار باشند. شناخت این عوامل در بهبود و ارتقا سطح کیفی این نهاد می توانند اثر گذار باشند هدف از پژوهش حاضر آزمون مدل اثرات مستقیم و غیرمستقیم کارکرد خانواده مبدا و ادراک ازدواج والدین بر افسردگی و کیفیت زناشویی زنان با توجه به نقش میانجی بلوغ عاطفی بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است.  جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی زنان متاهل دارای مدرک تحصیلی دیپلم و مدرک بالاتر شهر اهواز در سال 1400 می باشد که از این جامعه آماری تعداد 340 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از مقیاس کیفیت رابطه زناشویی نورتون (MRQS)، پرسش نامه فرم کوتاه افسردگی بک (BDI-13)، مقیاس خانواده اصلی هاوشتات و همکاران (FOS)، پرسش نامه ادراک ازدواج والدین الدر و همکاران (PPMQ) و مقیاس بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا  (EMS) استفاده شد. در پژوهش حاضر ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت و جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراب نرم افزار (AMOS-24)  استفاده شد.

یافته ها

یافته های این پژوهش نشان داد که هر دو  مسیر غیرمستقیم اثر کارکرد خانواده مبدا بر افسردگی و کیفیت زناشویی از طریق بلوغ عاطفی در سطح معناداری کمتر  از 05/0 مورد تایید قرار گرفت. اما دو مسیر غیر مستقیم اثر ادراک ازدواج والدین بر افسردگی و کیفیت زناشویی از طریق بلوغ عاطفی در سطح معنی داری بزرگتر از  05/0 بود بنابراین مورد تایید نمی باشند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد مسیرهای مستقیم کارکرد خانواده ی مبدا به بلوغ عاطفی، کارکرد خانواده مبدا و افسردگی، کارکرد خانواده مبدا به کیفیت زناشویی، بلوغ عاطفی و افسردگی، بلوغ عاطفی به کیفیت زناشویی و ادراک ازدواج والدین به کیفیت زناشویی از لحاظ آماری معنی دار می باشد بنابراین توجه متخصصان خانواده درمانی و زوج درمانی به متغییرهای پیش بین و تاثیر آنها در  بهبود روابط  زناشویی و نهاد خانواده امری ضروریست.

زبان:
فارسی
صفحات:
671 تا 685
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!