مهم‏ترین پیش‏ بینی کننده های ریسک سلامتی کشاورزان در مصرف سموم شیمیایی (مورد مطالعه کشاورزان سیب زمینی کار استان اردبیل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال‏ های اخیر، پذیرش کند روش‏ های جایگزین سموم شیمیایی و گسترش آفات، پتانسیل ریسک سلامتی در مصرف سموم شیمیایی را میان کشاورزان به شدت افزایش داده است. از این ‏رو، این تحقیق توصیفی-پیمایشی به تعیین مهم‏ترین عوامل پیش ‏بینی‏ کننده ریسک سلامتی در مصرف سموم شیمیایی، میان کشاورزان سیب ‏زمینی‏ کار استان اردبیل پرداخت. روش نمونه‏ گیری، چندمرحله‏ ای بوده و حجم نمونه‏ از میان جامعه آماری (N=4876)، بر اساس جدول بارتلت و همکاران، به تعداد 370 نفر تعیین شد. مطابق نتایج، کشاورزان در سموم شیمیایی مختلف، بیش‏ مصرفی داشته و درصد قابل توجهی از کشاورزان (35/7 درصد) در گروه افراد با ریسک سلامتی بالا قرار داشتند. بیشترین میزان بیش‏ مصرفی سموم، مربوط به کلرپریفوس و تری فلورالین بود؛ اما خطرناک‏ترین سموم برای ریسک سلامتی، مربوط به کلرپریفوس و متری‏بوزین بود. مطابق مدل درخت تصمیم‏ گیری و محاسبه شاخص ترکیبی، به ترتیب اندازه مزرعه، هنجار اجتماعی، ادراک از مضرات سموم شیمیایی و سابقه شرکت در دوره‏ های آموزشی، مهم‏ ترین متغیرهای پیش ‏بینی برای شاخص ریسک سلامتی بودند. حمایت‏ های آموزشی، فنی و اعتباری بیشتر از کشاورزان خرده‏ مالک برای جایگزینی سموم شیمیایی پرخطر؛ دریافت بازخوردهای مداوم آموزشی از ادراک کشاورزان نسبت به مضرات بیش‏ مصرفی سموم و بهبود هنجار اجتماعی با کسب همراهی معتمدان محلی و کشاورزان ماهر می‏ تواند ریسک سلامتی کشاورزان در مصرف سموم شیمیایی را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!