تعیین حلالیت داروهای ضد سرطان در دی اکسید کربن فوق بحرانی با استفاده از مدل های تجربی و شبکه ی عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
موضوع تحقیق

 حلالیت ضعیف ترکیبات دارویی در محیط آبی بدن موجب افزایش تاثیرات جانبی نامطلوب، افزایش مقدار داروی مصرفی و کاهش اثربخشی آن می شود. تولید میکرو/ نانوذرات ترکیبات دارویی با مرفولوژی و توزیع اندازه ی یکنواخت یکی از روش های تایید شده برای افزایش حلالیت این ترکیبات است. از این رو انتخاب وطراحی یک روش مناسب برای تولید میکرو/ نانوذرات ترکیبات دارویی یکی از مهمترین زمینه های تحقیقاتی در صنایع داروسازی است. در طول سه دهه گذشته، بکارگیری فرایندهای بر پایه دی اکسیدکربن فوق بحرانی در زمینه های مختلف داروسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما برای استفاده از این فناوری جهت تولید میکرو/نانوذرات دارویی و طراحی و توسعه ی واحدهای عملیاتی موردنیاز، تعیین میزان حلالیت این ترکیبات در دی اکسیدکربن فوق بحرانی الزامی است.

روش کار

در این پژوهش، از پنج مدل تجربی مختلف (آداچی و لو، چ و مادراس، هژبر و همکارانش، بیان و همکارانش و مدل مندز سانتیاگو تیجا) و همچنین شبکه ی عصبی مصنوعی برای تعیین حلالیت شش ترکیب دارویی ضدسرطان (اپرپیتانت، 5-فلوروراسیل، ایماتینیب مسیلات، کاپسیتابین، لتروزول و داستاکسل) در دی اکسیدکربن فوق بحرانی استفاده شده است. سپس با استفاده از داده های تجربی موجود برای حلالیت این مواد و محاسبه ی معیارهای آماری مانند میانگین قدر مطلق خطای نسبی (AARD%)، ضریب هم بستگی تنظیم شونده (Radj) و مقدار پارامتر F (F-value)، میزان دقت و صحت این مدل ها در تخمین حلالیت ترکیبات دارویی مذکور بررسی شده است.

مهم ترین نتایج حاصله

 بر اساس نتایج حاصله، مدل آداچی و لو با مقدار  AARD%معادل %12/12 و میانگین Radj معادل 97/0 می تواند پیش بینی قابل قبولی از میزان حلالیت این ترکیبات دارویی در دی اکسیدکربن فوق بحرانی داشته باشد. همچنین با مقایسه ی نتایج به دست آمده از شبکه ی عصبی مصنوعی و مدل های تجربی، شبکه ی عصبی مصنوعی با مقدار AARD% معادل %65/1 و میانگین Radj معادل 9960/0 را می توان به عنوان مناسب ترین مدل برای پیش بینیمیزان حلالیت این داروهای ضدسرطان انتخاب نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!