مدلسازی ویسکوزیته مخلوط های مایعات یونی و آلکانول آمین ها با استفاده از معادلات حالت پنگ-رابینسون (PR) و سوآو-ردلیچ-وانگ (SRK) همراه با تئوری اصطکاک (FT)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

حلال ها ترکیباتی هستند که در صنایع صنایع شیمیایی، دارویی، نفت و گاز از جمله در فرآیندهای جداسازی کاربرد دارند. از جمله این حلال ها آلکانول آمین ها و مایعات یونی می باشد. مایعات یونی با نقطه ذوب زیر oC100 دسته جدیدی از ترکیبات شیمیایی هستند که خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارا می باشند. طراحی و بهینه سازی سامانه های حذف گازهای اسیدی از گاز طبیعی و همچنین جداسازی گاز دی اکسید کربن از جریان مخلوط گازها از جمله گاز دودکش نیازمند داده های آزمایشگاهی مربوط به خواص فیزیکی حلال می باشد. با این حال اغلب انجام آزمایش ها کاری وقت گیر و پرهزینه است. بنابراین، از مدل‎ های ترمودینامیکی برای پیش بیتی خواص سیستم های خالص و مخلوط استفاده می شود. در این مطالغه ویسکوزیته 3 آلکانول آمین (مونواتانول آمین، متیل دی اتانول آمین، دی اتانول آمین) و 12 مایع یونی برپایه ایمیدازولیوم (تترافلورابورات، هگزافلورافسفات و بیس تری فلورومتیل سولفونیل آمید) توسط تیوری اصطکاک (FT) که بر اساس مفاهیم اصطکاک مکانیک کلاسیک می باشد همراه با معادلات حالت پنگ-رابینسون (PR) و سوآو-ردلیچ-وانگ (SRK) در محدوده وسیع دمایی و فشاری مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با استفاده از داده های به دست آمده در قسمت قبل، ویسکوزیته مخلوط های مختلف مایع یونی-مایع یونی و مایع یونی-آلکانول آمین ها در شرایط غلظتی و دمایی مختلف مدلسازی شد. نتایج حاصل از این مدلسازی نشان داده است که تیوری اصطکاک در پیش بینی ویسکوزیته مواد خالص عملکرد خوبی داشته است و مقدار انحراف نسبی میانگین مطلق (AARD%) با استفاده از معادله حالت پنگ-رابینسون برای مایعات یونی خالص و آلکانول آمین ها به ترتیب 71/4% و 66/1 % می باشد. در معادله حالت سوآور-ردلیچ-وانگ این مقادیر 70/4% و 99/1%  است. در مخلوط ها مایع یونی-مایع یونی مقادیر ویسکوزیته پیش بینی شده با مقادیر تجربی تطابق خوبی داشته و در مورد مخلوط های مایع یونی-آلکانول آمین تیوری اصطکاک 5 و6 پارامتری کمترین میزان خطا را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!