به کارگیری شبکه عصبی در پیش بینی رفتار فرایند آلکیلاسیون متاکروزل با ایزوپروپانول و بهینه سازی بازده فرایند با الگوریتم کلونی زنبورهای عسل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
موضوع تحقیق

در ده های اخیر روش های بهینه سازی مبتنی بر پدیده های طبیعی به دلیل عدم نیاز به انجام محاسبات سنگین ریاضی، عدم وابستگی به نقاط انتخابی اولیه و قابلیت بهینه سازی نسبت به سایر روش ها، در زمینه بهینه سازی ترکیبی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. علاوه بر این شبکه عصبی مصنوعی به عنوان یکی از ابزار قدرتمند هوش مصنوعی در شبیه سازی فرایندها به کار برده می شود. به کارگیری شبکه عصبی برای مدل سازی  فرایند آلکیلاسیون متاکروزل با ایزوپروپانول و روش فرا ابتکاری در به دست آوردن شرایط بهینه برای کاتالیست و واکنش می تواند گام موثری، در جهت انجام فرایند با بازده بالا فراهم سازد.

روش تحقیق

در این پژوهش شبکه عصبی برای پیش بینی فرایند آلکیلاسیون متاکروزل با ایزوپروپانول و الگوریتم کلونی زنبورهای عسل به منظور بهینه سازی بازده فرایند به کار گرفته شد. شبکه عصبی طراحی شده دارای 5 نرون در لایه پنهان می باشد. به منظور بررسی عملکرد الگوریتم پیشنهادی، شبکه عصبی مصنوعی برای پیش بینی تبدیل متاکروزل و گزینش پذیری آن به تیمول در فرایند آلکیلاسیون متاکروزل با ایزوپروپانول 120 داده استفاده شد. در این فرایند، سرعت فضایی (WHSV)، فشار و دما، به عنوان متغیرهای ورودی و تبدیل متاکروزل و گزینش پذیری تیمول به عنوان متغیرهای خروجی شبکه عصبی در نظر گرفته شده است.

نتایج اصلی

سیستم شبیه سازی طراحی شده با ضریب رگرسیون (R2) بالاتر از %97.5، نشان دهنده دقت بالای شبکه عصبی طراحی شده برای این فرایند می باشد. میزان بیشینه بازده این فرایند با استفاده از الگوریتم کلونی زنبورهای عسل  28.9%   با متغیرهای قابل تنظیم  h-10.062 WHSV=، فشار  bar1.5 و دمای C 300 حاصل شد. هم چنین برای دستیابی به کارایی بهتر الگوریتم بهینه سازی، مقادیر مطلوب ضریب شتاب و جمعیت زنبورها با آزمون سعی و خطا 100 و 10حاصل شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!