همسانه سازی و توالی یابی ژن پروتئین غشای خارجی ompf سالمونلا تیفی عامل حصبه در باکتری اشریشیاکلی اوراگامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سالمونلا تیفی از خانواده انتروباکتریاسه، باسیل گرم منفی و عامل ابتلا به بیماری های گوارشی از جمله حصبه می باشد. این باکتری دارای ساختار ویژه و ژن های مختلف از جمله ژن پروتیین غشای خارجی (ompf) می باشد. مطالعات اخیر امکان استفاده از ompf را در ساخت واکسن حصبه تشخیصی نشان داده است. به همین جهت هدف از انجام این تحقیق همسانه سازی و توالی یابی ژن ompf سالمونلا تیفی عامل حصبه در باکتری اشرشیاکلی اوراگامی به منظور دستیابی به واکسن می باشد.

روش کار

نمونه برداری از افراد مبتلا به حصبه طی 4 ماه از بخش عفونی مراکز درمانی در استان تهران انجام شد. پس از شناسایی و انجام تست های اختصاصی بیوشیمیایی، سالمونلا تیفی جداسازی و استخراج DNA صورت گرفت. سپس از طریق آزمون PCR سویه های سالمونلا تیفی واجد ژن ompf استخراج شد. ژن ompf سویه های مثبت از طریق وکتور به باکتری میزبان اشرشیاکلی الحاق و از طریق تکنیک TA کلونینگ کلون شدند. در پایان از طریق تکنیک Real time PCR میزان بیان ژن ها در اشرشیا کلی اوراگامی سنجیده شد. برای رسم درخت فیلوژنی از نرم افزار clustalX و Mega5 استفاده شد.

یافته ها

از مطالعه تحقیقی-مقطعی نمونه های بالینی ارسالی به آزمایشگاه که براساس خصوصیات مورفولوژیک، میکروسکوپی و تست های بیوشیمیایی تعیین هویت شده بودند در مجموع 12 ایزوله سالمونلا تیفی جداسازی شد و از این تعداد تنها یک ایزوله دارای ژن ompf بود. پس از کلونینگ، ژن های ompf، سویه های کلون شده کلنی سلکشن (آبی/سفید) جداسازی شدند. به منظور تایید نتایج کلونینگ DNA، از کلنی های مشکوک استخراج و توسط آزمون Real time PCR گردید. تصاویر توالی یابی، m13 و منحنی تکثیر، بیان ژن در باکتری اشریشیاکلی اوریگامی را تایید کرد.

نتیجه گیری

در این مطالعه با ارزیابی ژنومی سالمونلا تیفی جدا شده از افراد مبتلا به حصبه، ژن ompf با پتانسیل ایمن سازی و به منظور ساخت واکسن از این باکتری استخراج گردید و کلونینگ با موفقیت صورت گرفت. در نهایت با بررسی درخت فیلوژنی رسم شده در این مطالعه میزان تشابه و خویشاوندی گونه سالمونلا تیفی با سایر گونه ها نشان داده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2429583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!