بررسی ترس از ابتلاء به بیماری کووید-19 با عملکرد جنسی زنان و مردان متاهل ساکن قزوین: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترس از ابتلاء به کووید-19 ممکن است به عدم تمایل در رابطه جنسی مبدل شده و عملکرد جنسی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط ترس از ابتلاء به بیماری کووید-19 با عملکرد جنسی متاهلین انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، 400 نفر از ساکنین متاهل شهر قزوین در سال 1399 شرکت کردند. اطلاعات به صورت خوشه ای تصادفی چند مرحله ای جمع آوری شد. ابزار مطالعه شامل پرسش نامه های ترس از ابتلاء به بیماری کرونا ویروس (Fear of disease coronaviruses scale; FDCS)، شاخص علمکرد جنسی زنان (Female's sexual function index; FSFI) و شاخص بین المللی عملکرد نعوظ مردان (International index of erectile function; IIEF) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی Spearman استفاده شد.

یافته ها

ترس از ابتلاء به بیماری کروناویروس با نمره کل عملکرد جنسی زنان (007/0=P، 261/0-=r)، رابطه معکوس و معنادار وجود داشت، اما با نمره کل علمکرد جنسی مردان رابطه معناداری نداشت (812/0=P، 060/0-=r). میانگین نمره عملکرد جنسی زنان و مردان در افراد با ترس از رابطه جنسی، اشتغال همسر یا خود فرد در مراکز بهداشتی به طور معناداری کم تر بود و در افرادی که از معاشقه حین رابطه جنسی استفاده می کردند، به طور معناداری بیش تر بود (05/0>P).

نتیجه گیری

ترس از ابتلاء به بیماری کووید-19 می تواند بر علمکرد جنسی متاهلین خصوصا زنان تاثیرات منفی گذاشته و کیفیت زندگی زناشویی آن ها را کاهش دهد. پیش گیری از اثرات مخرب روانی همه گیری، توجه بیش تر و انجام مداخلات جهت بهبود عملکرد جنسی افراد ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2429676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!