مضامین اجتماعی مرتبط با کیفیت زناشویی زوج های نابارور در شهر یزد: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری موضوعی است که می تواند علاوه بر جنبه های فردی، زوجی و خانوادگی، ملاحظات اجتماعی نیز داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی و تبیین مضامین اجتماعی مرتبط با کیفیت زندگی زن و شوهری زوج های نابارور است.

روش بررسی

این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شده و داده ها از طریق روش مصاحبه اکتشافی نیمه ساختاریافته با 15 زوج نابارور که به صورت هدفمند از بین مراجعه کنندگان به مرکز درمان ناباروری یزد انتخاب شده بودند انجام شده است. داده های به دست آمده از هر مصاحبه در مرتبه دوم چک کردن مصاحبه با کنشگران تحقیق به اشباع رسید. برای کدگذاری و تحلیل داده ها از شیوه تحلیل مضمون استفاده شد.

یافته ها

باتوجه به تحلیل پاسخ های ارایه شده، مضامین اجتماعی مرتبط با کیفیت زندگی زن و شوهری را می توان در 192 مفهوم اولیه (خام)، 17 مقوله، 6 مضمون فرعی و سه مضمون اصلی که شامل «آگاهی عمومی از ناباروری و ارتباطات اجتماعی»، «دسترسی به خدمات درمانی مشاوره ای و برخورد مسیولانه کادر درمان» و «امکانات اقتصادی جامعه»، طبقه بندی کرد.

نتیجه گیری

 مضامین اجتماعی مختلفی در کیفیت زناشویی که یکی از متغیرهای مهم در روابط زوجی است تاثیر می گذارد، توجه به نقش این مضامین و برنامه ریزی برای آنها نقش به سزایی در بالابردن کیفیت زناشویی زوج ها دارد. نتایج این تحقیق می تواند به زوج درمانگران و مشاوران حوزه خانواده، کادر درمان و متخصصان بهداشت و تمامی مسیولانی که به نوعی با موضوع ناباروری مرتبط هستند در رابطه با تاثیراتی که بر کیفیت زندگی زوج های نابارور دارند و مداخلات مربوطه در  جهت افزایش سطح کیفیت زندگی زناشویی زوج های نابارور موثر واقع شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2429852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!