پیامدهای حقوقی بومی سازی اهداف توسعه پایدار در محیط زیست دریایی خلیج فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و مبانی نظری پژوهش

همواره جایگاه ارزشمند محیط زیست در جوامع انسانی، در سرتاسر جهان مورد توجه بوده است؛ زیرا بقای انسان در گرو حفاظت از آن سنجیده می شود. در همین راستا، به منظور حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس که یکی از آلوده ترین و در عین حال آسیب پذیرترین مناطق دریایی به حساب می آید و به جهت اجرای اهداف توسعه پایدار در این منطقه نیازمند راهکاری برای مقابله با پیامدهای منفی هستیم. زیرا غلبه روز افزون این عوامل، فجایع غیر قابل جبران زیست محیطی را در اکوسیستم خلیج فارس بوجود آورده که جلوگیری از آنها بر عهده تمامی کشورهای ساحلی است. بر این اساس، اهداف توسعه پایدار سند 2030، مجموعه ای مدون از وظایف کشورها را تا سال2030تعیین کرده، همچنین با مدنظر قراردادن اهداف توسعه هزاره، به ارایه راهکارهایی برای حل معظلات محیط زیستی کره زمین در زمینه فقر، آب سالم، انرژی های پاک وفناوری های نوین می‏پردازد؛ مسلما دست یابی به اهداف توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی موجودات بشری سازگار با نیازهای حال و آینده، از طریق دست یابی به ابزارهای رشد اقتصادی همراه با کیفیت اجتماعی و تغییر شکل روش های تولید و الگوهای مصرف پایدار شده از طریق برقراری تعادل زیست محیطی، میسر و مقدور می باشد.

روش شناسی

این مقاله به روش تحلیلی و به صورت کتابخانه ای، ضمن بررسی پیامدهای منفی و موانع پیشروی، به رویکرد پیامدهای مثبت و ارایه راهکارهای عبور از موانع نیز اشاره دارد.

یافته ها

نتایج تحقیق نمایانگر اینست که بررسی پیامدها و ایجاد رویه ای برای رسیدن به شاخصهای بومی پیشنهادی و متناسب سازی اهداف توسعه پایدار در سطح نواحی منطقه ای خلیج فارس، امری لازم و اجتناب ناپذیر قلمداد می شود؛ زیرا حصول نتایج مثبت در این امر، در مناطق دریایی با تعادل و توازن میان اقتصاد، اجتماع و محیط زیست دریایی میسر می گردد.نبا توجه به تحلیل انجام شده که راهکاری اساسی برای پژوهش های آتی جهت برطرف سازی آلودگی های زیست محیطی دریایی قلمداد می گردد، حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس نیز با حمایت و هدایت اهداف توسعه پایدار سند 2030 و اجرای آن در منطقه میسر گردیده تا ازاینرو دست یابی به توسعه بادوام در مناطق دریایی با از میان برداشتن موانع و پیامدهای منفی مسدود کننده راه توسعه پایدار فراهم شود. در نهایت برای اجرایی شدن سند 2030 در مناطق و کشورهای حوزه خلیج فارس، دولت ها وظیفه دارند اهداف توسعه پایدار را با توجه به شرایط مناسب محیطی، متناسب سازی کنند. به همین دلیل یکی از اهداف بنیادین نوشتار حاضر، شرح و طراحی شاخصهای بومی پیشنهادی پایداری توسعه در سطح نواحی منطقه ای خلیج فارس است.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!