استخراج و شناسایی فرکشن حاوی ترکیب فیتول از اسفنج دریایی گونه avara Dysidea و بررسی اثر ضدمیکروبی و سیتوتوکسیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

مطالعات انجام شده نشان می دهد اسفنج ها در بین آبزیان بیشترین متابولیت های ثانویه با خواص زیستی را تولید می کنند، در این تحقیق علمی به بررسی خواص سیتوتوکسیک، ضدقارچ و ضدباکتری ترکیب ترپنوییدی فیتول، استخراج شده از گونه avara. D از جزیره هنگام، خلیج فارس پرداخته شده است.

روش ها 

در این پژوهش پودر خشک اسفنج با استفاه از حلال استون به روش خیساندن عصاره گیری شد. سپس به منظور جداسازی ترکیبات ترپنویید عصاره از ستون کروماتوگرافی سیلیکاژل توسط حلال های ان هگزان، اتیل استات  و متانول استفاده شد. خواص زیستی این ترکیب؛ سیتوتوکسیک توسط آزمون XTT روی رده سلول سرطانی KB/C152، HUT-78/ C185 و سلول سالم Hek293، ضدباکتری و ضدقارچ توسط آزمون رقت لوله ای روی سویه باکتری های ؛ اشرشیاکلی، سودوموناس آیروژینوزا، کلبسیلا نمونیا، پروتیوس ولگاریس، سالمونلا تیفی، استافیلوکوکوس آریوس، باسیلوس سوبتیلیس، باسیلوس سریوس، نوکاردیا برازیلینسیس و سویه های قارچ و مخمر آسپرژیلوس فومیگاتوس و کاندیدا آلبیکنس مورد سنجش قرار گرفت. ترکیبات فیتول توسط دستگاه کروماتوگرافی گازی شناسایی شد.

یافته ها

این ترکیب در غلظت 21/67 میکروگرم در میلی لیتر بر رده سلول های سرطانی اپیتلیوم دهانی،  10/56 میکروگرم در میلی لیتر بر رده سلول های سرطانی لنفوسیت اثر کشندگی نشان داد. ترکیب فیتول در غلظت 200 تا 300 میکروگرم در میلی لیتر منجر به مرگ باکتری های گرم مثبت استافیلوکوکوس آریوس، باسیلوس سوبتیلیس و باسیلوس سریوس و در غلظت 1000 تا 2000 میکرو گرم در میلی لیتر منجر به مرگ باکتری های گرم منفی اشرشیاکلی، سودوموناس آیروژینوزا و سالمونلا تیفی و مخمر کاندیدا آلبیکنس و قارچ آسپرژیلوس شده است. در این پروژه که به بررسی ترکیبات ترپنویید و استرویید استخراج شده از اسفنج دریایی  avara. D از جزیره هنگام پرداخته شده است اثر زیستی سیتوتوکسیک، ضدباکتریایی و ضدقارچ از فرکشن های استخراج شده اثبات شده است.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده در این پروژه تحقیقاتی نشان می دهد که با انجام آزمایش های تکمیلی، جداسازی و خالص سازی ترکیب فیتول می توان گام موثری در استخراج ترکیبات طبیعی به منظور تولید دارو، محصولات آرایشی بهداشتی و غذایی برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2431873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!