پرکاربردترین مولفه های مدیریت داده ‎های پژوهشی (مورد پژوهی: کتابداران کتابخانه ‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تعیین پرکاربرد‎ترین مولفه‎ های مدیریت داده‌های پژوهشی از دید کتابداران کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده است.

روش‎ پژوهش

در پژوهش حاضر از روش آمیخته (کیفی-کمی) استفاده شده است. داده‌های بخش کیفی متشکل از 20 نفر از خبرگان رشته، انتخاب و فرم‌های نظرسنجی با هدف اجماع نظرات، در 3 راند برای ایشان ارسال و ارزیابی انجام شد. در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته، نظرات 127نفر از کتابداران کتابخانه‎ های دانشگاهی مورد نظر ‎گردآوری شد. داده‌های کمی بوسیله آزمون‌های t ، فریدمن، تحلیل‌عاملی و مدل‌یابی معادلات‌ساختاری با نرم‌افزار PLS، تجزیه ‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها

6 مولفه در مدیریت داده پژوهشی از میان مولفه‌های دوازده‌گانه شناسایی شده در فازهای دلفی، پرکاربردترین آنها در کتابخانه‎های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور بوده‌اند که به ترتیب شامل: زیرساخت داده؛ نقش نظارتی؛ استفاده مجدد؛ بودجه؛ سازماندهی؛ اشتراک‌گذاری) بوده‌اند. میانگین بارهای‌عاملی 6 مولفه مذکور در کتابخانه‌های دانشگاهی مورد پژوهش، بالاتر از 6/0 (قابل‌قبول) بود. ضریب آلفای‌کرونباخ، پایایی‌ترکیبی و مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان، در محدوده قابل‌قبول بوده‌اند. نتایج آزمون‌های t و فریدمن در بخش‌کمی نشان داد که از نگاه کتابداران در مقوله‌های فوق الذکر تفاوت معناداری نسبت به سایر مولفه‌ها وجود دارد.

نتیجه ‎گیری

بنابر نظر کتابداران کتابخانه‎ های دانشگاهی علوم پزشکی قطب 7 کشور، مولفه‌های زیرساخت داده، نقش نظارتی، استفاده مجدد، بودجه، سازماندهی و اشتراک‌گذاری، کاربردی ترین مولفه‌ها در مدیریت داده‌های پژوهشی در اینگونه کتابخانه‌ها هستند که می‌توان از آنها به عنوان معیاری برای اجرای پژوهش‎های آتی و نیز جهت ساخت ابزاری برای انجام پژوهش‎های مرتبط استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2433530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!