بررسی فراوانی خارش و شدت آن و فاکتورهای مرتبط با آن در بیماران همودیالیزی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نارسایی کلیه‌ی شدید، به دلیل عدم توانایی کلیه در دفع سموم با عوارض فروان جسمی، اختلالات پوستی از جمله خارش همراه می‌باشد. شدت خارش، متغیر بوده و در جوامع مختلف شیوع متفاوتی داشته است. با توجه به آمارهای ارایه شده در مطالعات مختلف مبنی بر شیوع بالای خارش در بیماران همودیالیزی و اثرات نامطلوب آن بر سلامت آنان، در این مطالعه به بررسی شیوع خارش اورمیک و عوامل مرتبط با آن در بیماران تحت همودیالیز بیمارستان علی‌ابن ابیطالب (ع) زاهدان در سال 1398 پرداختیم.

شیوه‌ی مطالعه

این مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی، بر روی 100 بیمار که در بیمارستان علی‌ابن‌ابیطالب(ع) زاهدان در سال 1398 تحت دیالیز قرار گرفتند، صورت پذیرفت. ابزار گردآری اطلاعات شامل پرسش‌نامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه‌ی یوسیپوویچ بود. اطلاعات آزمایشگاهی مندرج در پرونده‌ی بیماران در فرم اطلاعاتی وارد شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

میانگین سنی بیماران برابر با 46/17 سال بود. 46 درصد بیماران خارش داشتند که از این تعداد، 50 درصد (23 مورد) با خارش فرم خفیف، 28/26 درصد (13 مورد) متوسط و 721 درصد (10 مورد) خارش شدید داشتند. متوسط سن بیماران با خارش خفیف، 45 سال (با محدوده‌ی سنی 31-67 سال)، در بیماران با خارش متوسط، 51 سال (محدوده‌ی 26 تا 66 سال) و بیماران با خارش شدید، 549 (محدوده‌ی 27 تا 67 سال) بود.‌

نتیجه‌گیری

در مطالعه‌ی حاضر هیچ یک از عواملی چون کفایت دیالیز، جنسیت، سطح سرمی فسفر، کلسیم، تعداد دفعات دیالیز، سن، پاراتیرویید هورمون با شدت خارش در بیماران همودیالیزی ارتباط معنی‌داری نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2433942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!