زنان و اخلاق مراقبت در جنگ تحمیلی؛ تحلیل اجتماعی پرستاری از دشمن فتاده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

نقش آفرینی زنان پرستار و امدادگر در رابطه با مجروحان در دوران جنگ تحمیلی، در حفظ و پایبندی اصول و مبانی اخلاقی جامعه ایرانی اسلامی ما جایگاه تاریخی ویژه و البته کمتر شناخته شده ای را برای ایشان رقم زده است. آگاهی از این جایگاه برجسته در گروی توجه به نقش های اجتماعی حرفه ای زنان و از جمله به طور اخص در موقعیت های رسیدگی و مراقبت است. مجروحان به اسارت گرفته شده دشمن یکی از گروه های حاضر در بیمارستان ها و نیازمند به دریافت خدمات درمانی بالینی بودند. در این پژوهش برآنیم تا با تمرکز بر روایت و گزارش منتشره زنان بهداری رزمی روابط و مناسبات اجتماعی جاری را مورد تحلیل قرار داده، کنش پروادارانه آنان را معرفی و به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که بر اساس روایت زنان کنشگر بهداری رزمی از وضعیت مجروحان دشمن، ابعاد و ویژگی های رابطه درمانگر و بیمار چه بوده است؟

روش شناسی پژوهش

داده ها به کمک تحلیل متون خاطره نگاری و روایات زنان (تحلیل اسناد حدود 40 کتاب) و نیز انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته برای تکمیل شکاف اطلاعاتی گرد آمده و به مدد رویکرد اخلاق مراقبت زنانه کوشیده تا نمایی واضح از چگونگی پرداختن زنان بهداری رزمی به فعالیت های تخصصی به دست دهد.

یافته ها

داده ها علاوه بر معرفی سنخ های پرواداری، مخاطرات و مرارت های دگرپروایی آنان را با وجود چالش های پرستاری در موقعیت جنگی، نشان می دهد مسیولیت پذیری زنان پرستار در قبال همه مجروحان و در اینجا مجروحان دشمن (اصل فراگیری)، موضوع مراقبت را از چارچوب نهادی خود خارج و آن را به امری انسانی بدل ساخته است.

نتیجه گیری

روایت زنان بیانگر آن است که با وجود چالش های متعدد پرستاری در جنگ، و نیز دشواری های پرستاری از مجروح دشمن، زنان پرستار و امدادگر انتخاب کردند در صحنه بمانند، بر مضیقه ها، سختی ها و نگرانی هایشان غلبه کنند و با رهیافتی مراقبت محور، در عمل فضیلت های اخلاقی را با بروز و نمود مصادیق دگرپروایی مخاطره آمیز و مرارت آمیز ترویج دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2436911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!