تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر مهارت‫ های ارتباطی دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آموزش بر پایه حل مساله به عنوان یک شیوه آموزشی نسبتا جدید، جایگاه والایی در سطوح بالای آموزشی پیدا کرده است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر مهارت‫ های ارتباطی دانشجویان پرستاری طراحی گردید.

روش کار

در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 78 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری انتخاب و در دو گروه مداخله (43 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله، محتوی آموزشی به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در 8 جلسه 60-45 دقیقه ای برای دانشجویان ارایه شد و یک ماه بعد، پس آزمون انجام گرفت. داده ها با فرم اطلاعات جمعیت‫ شناختی و پرسشنامه مهارت‫ های ارتباط کلامی و غیرکلامی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون‫ های آماری کای دو، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

میانگین نمره مهارت‫ های ارتباطی کلامی قبل و بعد از مداخله در دو گروه کنترل و مداخله اختلاف معناداری داشت (0/05>p). آزمون تی مستقل نشان داد که تفاضل میانگین نمرات مهارت های ارتباطی کلامی در دو گروه، تفاوت آماری معناداری داشت (0/002=p). همچنین میانگین نمره مهارت های ارتباطی غیرکلامی قبل و بعد از مداخله در دو گروه کنترل و مداخله، اختلاف معناداری با هم داشتند (0/05>p) که آزمون تی مستقل، تفاضل میانگین نمرات مهارت‫ های ارتباطی غیرکلامی را بین دو گروه، معنی دار نشان داد (0/004=p).

نتیجه گیری

اجرای روش آموزش به شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسئله روی مهارت‫های ارتباطی کلامی و غیرکلامی دانشجویان موثر بوده است. لذا توصیه می ‫شود با به کارگیری روش ‫های موثر در آموزش پرستاری از جمله آموزش به شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسیله، مهارت‫های ارتباطی در دانشجویان پرورش داده شود، تا دانشجویان بتوانند در بالین موثرتر عمل کرده و بهتر تصمیم بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
301 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p2437416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!