رابطه سواد سلامت و خودمراقبتی از ابتلا به بیماری پرفشاری خون در کارکنان آتش نشانی شهر تهران سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

وظایف سخت کارکنان عملیاتی آتشنشانی، خطر ابتال به فشارخون باال و بیماریهای حاد قلبی- عروقی و مغزی را افزایش میدهد. هدف این مطالعه، تعیین رابطه ی سواد سالمت و خودمراقبتی از ابتال به بیماری پرفشاری خون در کارکنان آتشنشانی شهر تهران بود.

روش بررسی

این مطالعه ی مقطعی، در سال 1398 با مشارکت 360 نفر از کارکنان آتشنشانان مرد 60-18 ساله شاغل در سازمان آتشنشانی تهران انجام شد. روش نمونه گیری، ابتدا به صورت خوشهای در بین مناطق و سپس به صورت تصادفی ساده در هر منطقه بود. ابزار گردآوری داده ها، فرم مشخصات فردی، پرسشنامه ی استاندارد سواد سالمت ایرانیان و چکلیست خودمراقبتی از ابتال به بیماری پرفشاری خون بود. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه ی 22 با استفاده از روش های توصیفی و آزمونهای تحلیلی، تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

5/57 درصد افراد در گروه سنی 40-30 سال قرار داشتند. میانگین نمره ی سواد سالمت، 96/73 با انحراف معیار 8/3 بود. بیشترین و کمترین نمره ی میانگین سواد سالمت، مربوط به بعد درک اطالعات و حیطه ی مهارت خواندن بود. 2/44 درصد از سواد سالمت کافی و 7/26 از سواد سالمت عالی برخوردار بودند. میانگین نمرهی رفتارهای خودمراقبتی، 23/19 با انحراف معیار 4/3 به دست آمد. در 4/14 درصد میانگین نمره ی خودمراقبتی، خوب بود. بین سواد سالمت و خودمراقبتی، همبستگی مستقیم و معنادار به میزان 36/0 مشاهده شد  (001/0>p.)

نتیجه گیری

سواد سالمت و رفتارهای خودمراقبتی کارکنان در پیشگیری از ابتال به بیماری پرفشاری خون، در حد مطلوبی نیست. بین سواد سالمت و خودمراقبتی، همبستگی وجود داشت؛ لذا طراحی مداخالت ارتقایی در این زمینه ضروری است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2438097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!