نقش سازمان‏‏ های مردم‏ نهاد (NGOs) در توانمندسازی زنان روستایی (مورد مطالعه: روستاهای شهرستان رشتخوار، استان خراسان رضوی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ایران از جمله کشورهای در حال توسعه است و دارای پیشینه و خاستگاه سازمان‏ های مردمی سنتی؛ برخی از این سازمان ‏های مردمی همچنان وجود دارند. دولت‏ های اخیر نیز به نقش سمن‏ ها در توانمندسازی جوامع محلی پی برده و مجوز تاسیس این‏گونه سازمان‏ها را داده ‏اند. سازمان‏ های مردم‏ نهاد در حیطه فعالیت زنان به ‏عنوان سازمان‏ های غیررسمی در هر نظام اجتماعی با هدف جلب مشارکت زنان در تعیین سرنوشت خود از طریق توانمندسازی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، و سیاسی آنان توانسته ‏اند نقش موثری ایفا کنند، ولی توانمندسازی با گذشت زمان توسعه می‏ یابد، زیرا یک فرایند است و به‏ تدریج اعضا کنترل بیشتری بر زندگی خود پیدا می ‏کنند. در همین راستا هدف از این پژوهش ارزیابی اثرهای سازمان‏ مردم ‏نهاد «باشگاه کشاورزان جوان» بر توانمندسازی اقتصادی- اجتماعی زنان روستایی شهرستان رشتخوار است. روش تحقیق علی- مقایسه‏ ای و توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل ده روستای این سمن در شهرستان رشتخوار است. از هشتصد نفر زن عضو سمن‏، با فرمول کوکران و ضریب خطای 06/0، دویست نفر به ‏عنوان نمونه انتخاب شدند و دویست نفر غیرعضو نیز به ‏عنوان شاهد تعیین حجم شدند تا به ‏صورت مقایسه ‏ای ‏‏تاثیر سمن ارزیابی شود؛ بدین منظور از پانزده شاخص اقتصادی و 25 شاخص اجتماعی استفاده شد. نتایج آزمون تی دو نمونه مستقل نشان داد اختلاف معناداری بین دو گروه وجود دارد که نشانه ‏‏تاثیر سمن بر توانمندسازی زنان روستایی عضو است و توانسته میزان آگاهی، اعتماد به ‏نفس، و تمایل آنان به فعالیت ‏های اجتماعی و اقتصادی را افزایش دهد. اما در برخی شاخص‏ ها سمن به موفقیت کامل نایل نشده است و زنان به آگاهی‏‏ های اجتماعی و حقوقی، آگاهی از بازارها، مهارت‏ های تولیدی، و دسترسی به تسهیلات و منابع مالی بیشتری نیاز دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
735 تا 751
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!