بررسی ارتباط شکستگی های صورت و جمجمه با پیامد آسیب های مغزی در بیماران ضربه به سر مراجعه-کننده به اورژانس مرکز آموزشی درمانی پورسینا از سال 1394 تا 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

آسیب های تروماتیک مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و ناتوانی است. آسیب های تروماتیک مغزی دارای مکانیزم های آسیب چند عاملی هستند و اغلب همراه با دیگر آسیب ها می باشند. بخش زیادی از بیماران دچار آسیب های تروماتیک مغزی دچار آسیب های صورت نیز هستند. به دلیل نزدیکی آناتومیکی صورت و جمجمه انتظار می رود که بیماران مبتلاء به آسیب صورت در معرض خطر بیشتری برای صدمات مغزی باشند. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط شکستگی های صورت وجمجمه با پیامد مغزی در بیماران ضربه به سر انجام شد.

روش اجرا

این یک مطالعه تحلیلی- مقطعی است. جمعیت مورد مطالعه بیماران دچار شکستگی جمجمه وصورت ناشی از ضربه سر می باشد. شکستگی جمجمه وصورت در دو دسته مندیبولار و قسمت میانی صورت طبقه بندی شدند. پیامد مغزی به صورت کانکاشن و آسیب های اینتراکرانیال در نظر گرفته شد. سن، جنسیت، مکانیزم تروما، زمان و نوع شکستگی، علایم بالینی همراه و سطح هوشیاری بیماران ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار STATA مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

نتایج

از 1625 بیمار دچار ضربه به سر 958 (60درصد) دچار شکستگی صورت و جمجمه شدند. 700 نفر(71درصد) دچار آسیب های مغزی به دنبال ضربه به سر شدند، که تنها 29درصد آنها فاقد پیامد مغزی بودند. 50 درصد از پیامدهای مغزی به دنبال شکستگی استخوان صورت و جمجمه با هم و شکستگی استخوان جمجمه 29درصد و شکستگی صورت 21 درصد از کل پیامدهای مغزی را شامل شدند. اکثر بیماران دچارکانکاشن مغزی بودند. درد موضعی شایعترین علامت همراه بود (2/75 درصد). به طورکلی 36درصد از کل شکستگی های صورت و 88درصد از شکستگی های جمجمه منجر به پیامد مغزی شدند.

نتیجه گیری

ارتباط مستقیمی بین شکستگی استخوان های جممجمه و صورت با پیامدهای مغزی در بیماران ضربه به سر وجود دارد و کانکاشن شایعترین پیامد مغزی در این بیماران بود. اقدامات اورژانسی و به موقع در بیماران با شکستگی استخوان های جمجمه و صورت الزامی است تا از پیامدها و آسیب های مغزی حاصل از آن کاست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!