مقایسه اثر دکسمدتومدین و میدازولام وریدی بر همودینامیک و مکانیک ریه در بیماران تحت تهویه ی مکانیکی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 تهیه یک آرام‌بخش مطلوب برای بیماران تحت تهویه مکانیکی در ICU همچنان یک چالش است. میدازولام مدت‌ها به‌عنوان یک داروی سداتیو برای بیماران ICU در سراسر دنیا استفاده می‌شد. دکسمدتومدین یک سداتیو جدید است که برای آرام‌بخشی این بیماران دارای ثبات همودینامیکی بهتر بوده و اثرات سوء تنفسی ندارد.

روش کار

 مطالعه ی حاضر به صورت کارآزمایی بالینی دوسوکور متقاطع بر روی 33 بیمار تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد.  جهت انجام مداخله ابتدا همه بیماران داروی دکسمدتومدین (PrecedexTM 200mcg/2ml, Hospira, USA) با دوز اولیه 1 µg/kg در عرض 10 دقیقه دریافت کرده و سپس انفوزیون آن با دوز 0.5 µg/kg /h   به مدت 24 ساعت ادامه یافت. پس از 24 ساعت اول، برای بیماران داروی میدازولام با دوز 0.05 mg/kg آغاز و سپس با دوز  0.1 mg/kg/h  به مدت 24 ساعت تجویز شد. دوز داروهای ارام بخش به صورت تیتره افزایش یافت تا بیماران به بازه هدف سدیشن با RASS  در محدوده 0 تا 1- برسند. ارزیابی بیماران از نظر متغیرهای قلبی، عروقی، کیفیت ونتیلاسیون شاخص‌های ABG در ساعات پایه، 12 و24 پس از شروع سدیشن ثبت گردید.

یافته ها

 28 نفر (8/84 درصد) از آن بیماران مرد و 5 نفر (2/15 درصد) زن بودند. میانگین سنی بیماران 74/69±12/36 سال بود. فشار خون سیستولیک (p<0.005) و دیاستولیک (p=0.003)، میانگین فشار خون شریانی (p=0.02) و ضربان قلب (p=0.003) بیماران در زمان 24 در گروه میدازولام بصورت قابل توجهی بالاتر بود. همچنین درصد اشباع اکسیژن بیماران دو گروه در زمان های 12 و 24 اختلاف معنادار داشت به طوری که این متغیر زمان 12 در گروه دکسمدتومدین (p=0.03) و در زمان 24 در گروه میدازولام (p=0.001) بطور معناداری بیشتر بود. دو گروه از نظر شاخص‌های ABG یکسان بودند.

نتیجه گیری

 نتایج این مطالعه نشان داد که داروی دکس مدتومدین اثرات همودینامیک بهتری نسبت به میدازولام دارد. همچنین اثرات دو داروی دکس مدتومدین و میدازولام بر روی مکانیک ریه یکسان است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2440237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!